Kierunki studiów
> Wszystkie studia
> Religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata
> Religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata, stacjonarne pierwszego stopnia
Religioznawstwo - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata, stacjonarne pierwszego stopnia (WFZ-0140-1SO) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3 lata Język: polski | Spis treści:
Opis ogólnyCelem studiów religioznawczych jest poznanie głównych religii świata oraz wykształcenie umiejętności krytycznej analizy zjawisk religijnych w kontekście społecznym, kulturowym i politycznym. Studia mają charakter interdyscyplinarny i pozwalają na indywidualne profilowanie własnej perspektywy badawczej. Zajęcia prowadzone są w małych grupach przez pracowników Instytutu Religioznawstwa, unikalnej w skali kraju jednostki prowadzącej empiryczne badania nad religiami. Trzyletnie studia licencjackie obejmują swoim programem:
Ponadto Instytut Religioznawstwa oferuje studentom:
Rekrutacja: www.erk.uj.edu.pl |
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat na religioznawstwie - interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Studia przygotowują absolwenta do podejmowania pracy w instytucjach oświatowych, administracji publicznej i samorządzie terytorialnym. Umożliwiają również pracę w instytucjach życia publicznego w organizacjach państwowych i pozarządowych, instytucjach prywatnych i non profit. Absolwenci mogą prowadzić samodzielne prace w zakresie doradztwa i przygotowania ekspertyz w kwestiach związanych z różnorodnością religijną i kulturową. Ukończenie kursu w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego uprawnia do nauczania w szkołach podstawowych i średnich zajęć fakultatywnych z religioznawstwa.
Warunki przyjęcia
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
konkurs świadectw
konkurs świadectw
Standardy nauczania
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późniejszymi zmianami, Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę religii w kulturze - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu religioznawstwa w relacji do nauk oraz o jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej - zna podstawową terminologię religioznawczą w języku polskim i obcych - ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania - zna zależności między głównymi subdyscyplinami religioznawstwa oraz zna koncepcje wybranych klasycznych postaci religioznawstwa - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnego religioznawstwa - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei religijnych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie - ma elementarną wiedzę o poglądach na struktury i instytucje społeczne oraz o rodzajach więzi społecznych - ma podstawową wiedzę o obecności idei religijnych w dziejach i kulturze Polski - zna metody interpretacji tekstów naukowych - zna zasady publikacji tekstów naukowych i ma podstawowe informacje o odbiorcach literatury religioznawczej UMIEJĘTNOŚCI - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - samodzielnie zdobywa wiedzę - czyta i interpretuje teksty religijne - poprawnie stosuje poznaną terminologię - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukoweg - wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei religijnych a procesami społecznymi i kulturalnymi - formułuje w mowie i na piśmie problemy badawcze - samodzielnie tłumaczy z wybranego języka obcego na język polski średnio trudny tekst religijny - dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę - identyfikuje normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych - prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego - rozumie odmienne postrzeganie życia religijnego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów - na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania - samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i delikatnością w rozwiązywaniu problemów natury religijnej - wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa religijnego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późniejszymi zmianami, Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę religii w kulturze - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu religioznawstwa w relacji do nauk oraz o jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej - zna podstawową terminologię religioznawczą w języku polskim i obcych - ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania - zna zależności między głównymi subdyscyplinami religioznawstwa oraz zna koncepcje wybranych klasycznych postaci religioznawstwa - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnego religioznawstwa - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei religijnych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie - ma elementarną wiedzę o poglądach na struktury i instytucje społeczne oraz o rodzajach więzi społecznych - ma podstawową wiedzę o obecności idei religijnych w dziejach i kulturze Polski - zna metody interpretacji tekstów naukowych - zna zasady publikacji tekstów naukowych i ma podstawowe informacje o odbiorcach literatury religioznawczej UMIEJĘTNOŚCI - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych - samodzielnie zdobywa wiedzę - czyta i interpretuje teksty religijne - poprawnie stosuje poznaną terminologię - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukoweg - wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei religijnych a procesami społecznymi i kulturalnymi - formułuje w mowie i na piśmie problemy badawcze - samodzielnie tłumaczy z wybranego języka obcego na język polski średnio trudny tekst religijny - dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę - identyfikuje normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych - prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego - rozumie odmienne postrzeganie życia religijnego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów - na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania - samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania - rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i delikatnością w rozwiązywaniu problemów natury religijnej - wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa religijnego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych