Kierunki studiów
> Wszystkie studia
> Pielęgniarstwo
> Pielęgniarstwo, niestacjonarne drugiego stopnia
Pielęgniarstwo, niestacjonarne drugiego stopnia (WNZ-0065-2NO) | |
drugiego stopnia niestacjonarne, 2 lata (4 semestry) Język: polski | Spis treści:
Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Magisterium na pielęgniarstwie
Dalsze studia:
studia trzeciego stopnia - studia doktoranckie, studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwa. Posiada wiedzę z nauk medycznych specjalistyczną z zakresu pielęgniarstwa Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do: samodzielnego świadczenia opieki zdrowotnej osobom w różnym stanie zdrowia i różnym wieku; zarządzania opieką; współpracy w zespołach opieki zdrowotnej; opracowywania i realizowania programów edukacji zdrowotnej; określenia priorytetów badań naukowych w pielęgniarstwie; uczestniczenia w pracach zespołów naukowo-badawczych; uczestniczenia w kształceniu podyplomowym pielęgniarek i innych przedstawicieli zawodów medycznych.
Absolwent studiów drugiego stopnia może być zatrudniony między innymi w publicznych
i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, uczelniach wyższych i w organach administracji publicznej.
Warunki przyjęcia
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Posiadanie dyplomu licencjata pielęgniarstwa oraz kolejność zgłoszeń.
Posiadanie dyplomu licencjata pielęgniarstwa oraz kolejność zgłoszeń.
Standardy nauczania
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U z 2012 r. poz. 631) z pózn. zm. oraz w uchwale nr 56/V/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta dodatkowych efektów kształcenia określonych w Uchwale nr 18/II/2015 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie: uzupełnienia uchwały Senatu UJ nr 56/V/2012 z dnia 23 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim z pózn. zm. w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wie jak zaplanować ścieżkę kariery zawodowej w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia oraz określa metody skutecznego poszukiwania pracy w Polsce i w Europie, zna fundamentalne pojęcia z zakresu filozofii troski, wyjaśni na czym polega fenomen troski w praktyce, posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów spowodowanych przez wydarzenia życiowe, w tym kryzysów zdrowotnych oraz ich konsekwencji dla dobrostanu psychofizycznego, zdefiniuje fazy motywowania, wyjaśnia wpływ kultury na postrzeganie, myślenie, zachowania, wyjaśnia wpływ tożsamości na komunikowanie międzykulturowe, wskazuje na przejawy zachowań mikronierównościowych i mikroafirmacyjnych, charakteryzuje modele i strategie akulturacji wśród cudzoziemców, zna mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja), przedstawia istotę i proces rozwiązywania konfliktów, posiada znajomość regulacji prawnych, zasad etycznych i deontologii odnoszących się do wykonywania zawodu pielęgniarki, omawia wybrane obszary odrębności kulturowych i religijnych, wyjaśnia problematykę kryzysów spowodowanych przez wydarzenia życiowe związane ze zdrowiem człowieka, w tym wydarzenia traumatyczne, ich rodzaje i skutki zdrowotne (m.in. śmierć, choroba terminalna, przemoc), charakteryzuje główne założenia organizacji i kontroli zakażeń szpitalnych, omawia uwarunkowania występowania zakażeń w różnych oddziałach, np. położniczych, pediatrycznych, intensywnej terapii, oddziałach zabiegowych, zna procedury postępowania w profilaktyce i zwalczaniu zakażeń, izolacji pacjentów i ochrony personelu, zna i stosuje klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich w odniesieniu do dziecka przewlekle chorego/ niepełnosprawnego, zna etiologię, patogenezę, symptomatologię, metody leczenia i następstwa dla rozwoju dziecka wybranych chorób przewlekłych i niepełnosprawności, zna zasady żywienia pozajelitowego i dojelitowego w środowisku domowym, omówi zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem/tką w najczęściej występujących chorobach skóry, różnicuje działania związane z profilaktyką, metodami leczenia i pielęgnowania chorego/ej w przebiegu schorzeń skóry i przenoszonych drogą płciową, rozpozna i różnicuje wybrane zmiany skórne, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian w zakresie poszczególnych jednostek chorobowych w dysfunkcjach narządu ruchu i chorobach wewnętrznych, posiada podstawową wiedzę niezbędną dla kształtowania, podtrzymywania oraz przywracania utraconej lub obniżonej sprawności osobom chorym, zna wskazania i przeciwwskazania do stosowania fizjoterapii, zna i rozumie skutki hipokinezy i hiperkinezy, wykazuje się wiedzą na temat nowych możliwości diagnostycznych, terapeutycznych, zagrożeń związanych z wykonywaniem nowoczesnych technik zabiegowych i sposobów opieki nad chorym z wybranymi schorzeniami układu oddechowego u dorosłych oraz u dzieci, sercowo-naczyniowego, chirurgicznymi schorzeniami jamy brzusznej oraz nowoczesną opiekę anestezjologiczną , planuje opiekę nad rodziną zagrożoną patologią, zna zasady opieki nad osobą niepełnosprawną, zna zasady opieki nad człowiekiem pracującym, scharakteryzuje rozwój psychoseksualny człowieka, seksualność kobiet w okresie ciąży, połogu, menopauzy i mężczyzn w okresie andropauzy oraz u chorych przewlekle i niepełnosprawnych oraz omawia fizjologiczne reakcje seksualne kobiet i mężczyzn, omówi rodzaje zaburzeń seksualnych i metody ich leczenia oraz zna rodzaje przestępstw seksualnych w aspekcie prawa karnego, scharakteryzuje metody antykoncepcji, naturalne metody regulacji poczęć i rozpoznaje objawy płodności podczas cyklu miesięcznego, planuje strategię własnego rozwoju zawodowego i aktywnego poszukiwania pracy, dokonuje analizy i oceny stanu zatrudnienia i rozmieszczenia kadr medycznych w kraju i na świecie, dostosowuje się do etapów oraz różnorodnych form w przebiegu procesu rekrutacji (dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja) w zależności od oferty pracy, z zachowaniem zasad savoir vivre, umie prawidłowo przygotować prezentację, różnicuje zakres troski, definiuje ograniczenia troski, rozpoznaje potrzeby troski, udziela troski adekwatnej do potrzeb i dba o zachowanie procesu ciągłości troski, identyfikuje psychologiczne i zdrowotne konsekwencje wydarzeń traumatycznych związanych z chorobą, hospitalizacją, zabiegami operacyjnymi, śmiercią, okaleczeniem, bólem, itp., stosuje podstawowe zasady interwencji psychologicznej w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem udzielania wsparcia emocjonalnego, identyfikuje/wykorzystuje w opiece różne komunikaty werbalne i pozawerbalne na podstawie analizy wymiarów kulturowych, wykazuje umiejętności oceny funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja), wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalne, posiada umiejętność efektywnego komunikowania interpersonalnego, rozwiązuje dylematy moralne w praktyce zawodowej, wyjaśnia zachowania człowieka w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną, zastosuje zasady zapobiegania i zwalczania zakażeń w różnych zakładach opieki zdrowotnej, planuje i przeprowadza edukację personelu w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń, zaplanuje opiekę nad chorym z wybranymi chorobami nowotworowymi leczonymi systemowo, rozpozna problemy zdrowotne dziecka i jego rodziny, będzie potrafił wykorzystać w działaniach opiekuńczo-pielęgnacyjnych metody oparte na nowoczesnych, osiągnięciach w dziedzinie pielęgniarstwa, dokona analizy efektów postępowania diagnostycznego, farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego, psychoterapeutycznego, zaplanuje opiekę nad chorym leczonym żywieniowo w warunkach domowych, zaplanuje opiekę nad chorym sztucznie wentylowanym w warunkach domowych, prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia pacjentom/kom z chorobami skóry i chorobami przenoszonymi drogą płciową, potrafi podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne i edukacyjne odpowiadające potrzebom chorego pacjenta, potrafi ocenić stan pacjenta, rozpoznać ryzyko i powikłania oraz podjąć działania zapobiegające wystąpieniu powikłań pooperacyjnych po zabiegach chirurgicznych, bronchoskopowych, zakrzepowo zatorowych, potrafi udzielić informacji, prowadzić edukację pacjenta i wskazać sposoby samokontroli w wybranych schorzeniach i działaniach diagnostycznych i terapeutycznych, przekazuje informacje dzieciom i młodzieży o zdrowiu zgodnie z potrzebami środowiska, identyfikuje czynniki szkodliwe dla zdrowia w miejscu pracy i środowisku, wykaże różnice w rozwoju psychoseksualnym kobiety i mężczyzny oraz sklasyfikuje zaburzenia seksualne, ocenia cykl miesiączkowy pod kątem występowania dni płodnych i niepłodnych oraz określa wpływ stylu życia na przebieg cyklu miesiączkowego
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U z 2012 r. poz. 631) z pózn. zm. oraz w uchwale nr 56/V/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta dodatkowych efektów kształcenia określonych w Uchwale nr 18/II/2015 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie: uzupełnienia uchwały Senatu UJ nr 56/V/2012 z dnia 23 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa, prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim z pózn. zm. w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wie jak zaplanować ścieżkę kariery zawodowej w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia oraz określa metody skutecznego poszukiwania pracy w Polsce i w Europie, zna fundamentalne pojęcia z zakresu filozofii troski, wyjaśni na czym polega fenomen troski w praktyce, posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów spowodowanych przez wydarzenia życiowe, w tym kryzysów zdrowotnych oraz ich konsekwencji dla dobrostanu psychofizycznego, zdefiniuje fazy motywowania, wyjaśnia wpływ kultury na postrzeganie, myślenie, zachowania, wyjaśnia wpływ tożsamości na komunikowanie międzykulturowe, wskazuje na przejawy zachowań mikronierównościowych i mikroafirmacyjnych, charakteryzuje modele i strategie akulturacji wśród cudzoziemców, zna mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja), przedstawia istotę i proces rozwiązywania konfliktów, posiada znajomość regulacji prawnych, zasad etycznych i deontologii odnoszących się do wykonywania zawodu pielęgniarki, omawia wybrane obszary odrębności kulturowych i religijnych, wyjaśnia problematykę kryzysów spowodowanych przez wydarzenia życiowe związane ze zdrowiem człowieka, w tym wydarzenia traumatyczne, ich rodzaje i skutki zdrowotne (m.in. śmierć, choroba terminalna, przemoc), charakteryzuje główne założenia organizacji i kontroli zakażeń szpitalnych, omawia uwarunkowania występowania zakażeń w różnych oddziałach, np. położniczych, pediatrycznych, intensywnej terapii, oddziałach zabiegowych, zna procedury postępowania w profilaktyce i zwalczaniu zakażeń, izolacji pacjentów i ochrony personelu, zna i stosuje klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich w odniesieniu do dziecka przewlekle chorego/ niepełnosprawnego, zna etiologię, patogenezę, symptomatologię, metody leczenia i następstwa dla rozwoju dziecka wybranych chorób przewlekłych i niepełnosprawności, zna zasady żywienia pozajelitowego i dojelitowego w środowisku domowym, omówi zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem/tką w najczęściej występujących chorobach skóry, różnicuje działania związane z profilaktyką, metodami leczenia i pielęgnowania chorego/ej w przebiegu schorzeń skóry i przenoszonych drogą płciową, rozpozna i różnicuje wybrane zmiany skórne, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian w zakresie poszczególnych jednostek chorobowych w dysfunkcjach narządu ruchu i chorobach wewnętrznych, posiada podstawową wiedzę niezbędną dla kształtowania, podtrzymywania oraz przywracania utraconej lub obniżonej sprawności osobom chorym, zna wskazania i przeciwwskazania do stosowania fizjoterapii, zna i rozumie skutki hipokinezy i hiperkinezy, wykazuje się wiedzą na temat nowych możliwości diagnostycznych, terapeutycznych, zagrożeń związanych z wykonywaniem nowoczesnych technik zabiegowych i sposobów opieki nad chorym z wybranymi schorzeniami układu oddechowego u dorosłych oraz u dzieci, sercowo-naczyniowego, chirurgicznymi schorzeniami jamy brzusznej oraz nowoczesną opiekę anestezjologiczną , planuje opiekę nad rodziną zagrożoną patologią, zna zasady opieki nad osobą niepełnosprawną, zna zasady opieki nad człowiekiem pracującym, scharakteryzuje rozwój psychoseksualny człowieka, seksualność kobiet w okresie ciąży, połogu, menopauzy i mężczyzn w okresie andropauzy oraz u chorych przewlekle i niepełnosprawnych oraz omawia fizjologiczne reakcje seksualne kobiet i mężczyzn, omówi rodzaje zaburzeń seksualnych i metody ich leczenia oraz zna rodzaje przestępstw seksualnych w aspekcie prawa karnego, scharakteryzuje metody antykoncepcji, naturalne metody regulacji poczęć i rozpoznaje objawy płodności podczas cyklu miesięcznego, planuje strategię własnego rozwoju zawodowego i aktywnego poszukiwania pracy, dokonuje analizy i oceny stanu zatrudnienia i rozmieszczenia kadr medycznych w kraju i na świecie, dostosowuje się do etapów oraz różnorodnych form w przebiegu procesu rekrutacji (dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjna, autoprezentacja) w zależności od oferty pracy, z zachowaniem zasad savoir vivre, umie prawidłowo przygotować prezentację, różnicuje zakres troski, definiuje ograniczenia troski, rozpoznaje potrzeby troski, udziela troski adekwatnej do potrzeb i dba o zachowanie procesu ciągłości troski, identyfikuje psychologiczne i zdrowotne konsekwencje wydarzeń traumatycznych związanych z chorobą, hospitalizacją, zabiegami operacyjnymi, śmiercią, okaleczeniem, bólem, itp., stosuje podstawowe zasady interwencji psychologicznej w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem udzielania wsparcia emocjonalnego, identyfikuje/wykorzystuje w opiece różne komunikaty werbalne i pozawerbalne na podstawie analizy wymiarów kulturowych, wykazuje umiejętności oceny funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja), wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalne, posiada umiejętność efektywnego komunikowania interpersonalnego, rozwiązuje dylematy moralne w praktyce zawodowej, wyjaśnia zachowania człowieka w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną, zastosuje zasady zapobiegania i zwalczania zakażeń w różnych zakładach opieki zdrowotnej, planuje i przeprowadza edukację personelu w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń, zaplanuje opiekę nad chorym z wybranymi chorobami nowotworowymi leczonymi systemowo, rozpozna problemy zdrowotne dziecka i jego rodziny, będzie potrafił wykorzystać w działaniach opiekuńczo-pielęgnacyjnych metody oparte na nowoczesnych, osiągnięciach w dziedzinie pielęgniarstwa, dokona analizy efektów postępowania diagnostycznego, farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego, psychoterapeutycznego, zaplanuje opiekę nad chorym leczonym żywieniowo w warunkach domowych, zaplanuje opiekę nad chorym sztucznie wentylowanym w warunkach domowych, prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia pacjentom/kom z chorobami skóry i chorobami przenoszonymi drogą płciową, potrafi podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne i edukacyjne odpowiadające potrzebom chorego pacjenta, potrafi ocenić stan pacjenta, rozpoznać ryzyko i powikłania oraz podjąć działania zapobiegające wystąpieniu powikłań pooperacyjnych po zabiegach chirurgicznych, bronchoskopowych, zakrzepowo zatorowych, potrafi udzielić informacji, prowadzić edukację pacjenta i wskazać sposoby samokontroli w wybranych schorzeniach i działaniach diagnostycznych i terapeutycznych, przekazuje informacje dzieciom i młodzieży o zdrowiu zgodnie z potrzebami środowiska, identyfikuje czynniki szkodliwe dla zdrowia w miejscu pracy i środowisku, wykaże różnice w rozwoju psychoseksualnym kobiety i mężczyzny oraz sklasyfikuje zaburzenia seksualne, ocenia cykl miesiączkowy pod kątem występowania dni płodnych i niepłodnych oraz określa wpływ stylu życia na przebieg cyklu miesiączkowego