Judaistyka, stacjonarne pierwszego stopnia (WH-0117-1SO) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3 lata Język: polski | Spis treści:
Opis ogólnyStudia na kierunku judaistyka oferowane w Uniwersytecie Jagiellońskim są pierwszymi tego typu studiami w skali całego kraju. Są też jedynymi, które program judaistyczny formułują w sposób szeroki, obejmując zagadnienia od starożytności po czasy współczesne. W trakcie studiów I stopnia realizowane są kursy przedstawiające historię Żydów od starożytności po wiek XX oraz zajęcia poświęcone religii, filozofii i literaturze żydowskiej, a także kulturze materialnej i żydowskiemu folklorowi. Dzięki kursom językowym realizowanym od poziomu podstawowego do średniozaawansowanego studia umożliwiają zdobycie umiejętności praktycznego posługiwania się językami żydowskimi: jidysz i hebrajskim. Rekrutacja: www.erk.uj.edu.pl |
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat na judaistyce
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Celem studiów jest wyposażenie absolwentów w wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne zarówno do prowadzenia badań naukowych, jak i przydatne do pracy w instytucjach, w których profilu działania znajduje się problematyka związana z historią i kulturą Żydów (muzea, biblioteki naukowe, instytucje kulturalno-oświatowe, wydawnictwa, biura turystyczne). Dodatkowo różnorodne możliwości wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności stwarza praktyczna znajomość języka hebrajskiego (współczesnego) i jidysz, których nauczaniu wiele miejsca poświęcono w programie.
Warunki przyjęcia
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Na podstawie wyników egzaminu maturalnego, złożenie wymaganych dokumentów.
Na podstawie wyników egzaminu maturalnego, złożenie wymaganych dokumentów.
Standardy nauczania
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma podstawową wiedzę ogólną w zakresie przedmiotów judaistycznych oraz terminologii judaistycznej właściwej dla studiowanego kierunku studiów, rozumie znaczenie przedmiotów judaistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich specyfikę metodologiczną i przedmiotową, - zna i rozumie elementarną terminologię używaną w judaistyce, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych, - ma uporządkowaną wiedzę na temat historii, religii, filozofii i kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich, - ma elementarną wiedzę o powiązaniach judaistyki z innymi dyscyplinami naukowymi, - posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historii, religii, filozofii, kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich, - ma znajomość tradycji kulturowych i religijnych wywodzących się z judaizmu oraz elementów, które je z nią wiążą i odróżniają, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla tradycji żydowskiej, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej, - ma znajomość języków żydowskich oraz świadomość ich rozwoju; zna niestandardowe formuły, terminy i pojęcia używane przez autorów dokumentów lub tekstów literackich, - ma wiedzę o współczesnych żydowskich instytucjach kulturalnych w Polsce i na świecie, ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym nawiązującym do tradycji żydowskiej, UMIEJĘTNOŚCI - potrafi pozyskiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu historii, religii, filozofii, kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich z literatury przedmiotu, baz danych oraz innych źródeł; wykorzystuje informacje w językach obcych (j. angielskim, j. hebrajskim, j. jidysz), potrafi łączyć zgromadzone wiadomości, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie, potrafi prowadzić prace inwentaryzacyjne, - ma podstawowe umiejętności badawcze, umie opracować i zaprezentować zgromadzone wyniki analiz, potrafi dobrać właściwe metody badawcze do opisu procesów i zjawisk historycznych, religijnych, kulturowych odnoszących się do społeczności żydowskiej, - potrafi samodzielnie rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego, - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę oraz właściwą terminologię w pracach wymagających profesjonalnej wiedzy; potrafi komunikować się używając terminologii właściwej dla judaistyki w języku polskim i języku angielskim, - posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikowania różnych przejawów dziedzictwa kulturowego Żydów, potrafi określić ich znaczenie oraz umiejscowić w procesie historyczno-kulturowym, - posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych wniosków w oparciu o prac innych autorów, - potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz prace pisemne w języku polskim, języku angielskim oraz – przy wykorzystaniu słownika – w językach żydowskich; posiada umiejętność pracy na różnych źródłach, - posiada umiejętności językowe (j. angielski) zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, student posiada umiejętności językowe w zakresie języków żydowskich (j. jidysz, j. hebrajski) na poziomie umożliwiającym – przy pomocy słownika – pracę na oryginalnym materiale źródłowym, KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość ważności i zrozumienie dla konieczności uczenia się przez całe życie; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; dokonuje samooceny swoich kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju, - wykazuje gotowość do pracy w grupie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach działających na polu popularyzacji wiedzy judaistycznej; jest zdolny do porozumiewania się z osobami specjalizującymi się w innych dziedzinach, - potrafi samodzielnie podejmować decyzje, umiejętnie zarządzać czasem, potrafi określać priorytety służące realizacji wyznaczonych działań, - posiada świadomość odpowiedzialności za żydowskie dziedzictwo kulturowe.
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma podstawową wiedzę ogólną w zakresie przedmiotów judaistycznych oraz terminologii judaistycznej właściwej dla studiowanego kierunku studiów, rozumie znaczenie przedmiotów judaistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich specyfikę metodologiczną i przedmiotową, - zna i rozumie elementarną terminologię używaną w judaistyce, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w pokrewnych dyscyplinach naukowych, - ma uporządkowaną wiedzę na temat historii, religii, filozofii i kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich, - ma elementarną wiedzę o powiązaniach judaistyki z innymi dyscyplinami naukowymi, - posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historii, religii, filozofii, kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich, - ma znajomość tradycji kulturowych i religijnych wywodzących się z judaizmu oraz elementów, które je z nią wiążą i odróżniają, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla tradycji żydowskiej, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej, - ma znajomość języków żydowskich oraz świadomość ich rozwoju; zna niestandardowe formuły, terminy i pojęcia używane przez autorów dokumentów lub tekstów literackich, - ma wiedzę o współczesnych żydowskich instytucjach kulturalnych w Polsce i na świecie, ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym nawiązującym do tradycji żydowskiej, UMIEJĘTNOŚCI - potrafi pozyskiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu historii, religii, filozofii, kultury żydowskiej oraz literatur i języków żydowskich z literatury przedmiotu, baz danych oraz innych źródeł; wykorzystuje informacje w językach obcych (j. angielskim, j. hebrajskim, j. jidysz), potrafi łączyć zgromadzone wiadomości, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie, potrafi prowadzić prace inwentaryzacyjne, - ma podstawowe umiejętności badawcze, umie opracować i zaprezentować zgromadzone wyniki analiz, potrafi dobrać właściwe metody badawcze do opisu procesów i zjawisk historycznych, religijnych, kulturowych odnoszących się do społeczności żydowskiej, - potrafi samodzielnie rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego, - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę oraz właściwą terminologię w pracach wymagających profesjonalnej wiedzy; potrafi komunikować się używając terminologii właściwej dla judaistyki w języku polskim i języku angielskim, - posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikowania różnych przejawów dziedzictwa kulturowego Żydów, potrafi określić ich znaczenie oraz umiejscowić w procesie historyczno-kulturowym, - posiada umiejętność argumentowania, formułowania własnych wniosków w oparciu o prac innych autorów, - potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz prace pisemne w języku polskim, języku angielskim oraz – przy wykorzystaniu słownika – w językach żydowskich; posiada umiejętność pracy na różnych źródłach, - posiada umiejętności językowe (j. angielski) zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, student posiada umiejętności językowe w zakresie języków żydowskich (j. jidysz, j. hebrajski) na poziomie umożliwiającym – przy pomocy słownika – pracę na oryginalnym materiale źródłowym, KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość ważności i zrozumienie dla konieczności uczenia się przez całe życie; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; dokonuje samooceny swoich kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju, - wykazuje gotowość do pracy w grupie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach działających na polu popularyzacji wiedzy judaistycznej; jest zdolny do porozumiewania się z osobami specjalizującymi się w innych dziedzinach, - potrafi samodzielnie podejmować decyzje, umiejętnie zarządzać czasem, potrafi określać priorytety służące realizacji wyznaczonych działań, - posiada świadomość odpowiedzialności za żydowskie dziedzictwo kulturowe.