Fizjoterapia, niestacjonarne drugiego stopnia (WNZ-0026-2NP) | |
drugiego stopnia niestacjonarne, 2 lata (4 semestry) Język: polski | Spis treści:
Opis ogólnyDo podjęcia studiów wymagana jest znajomość języka angielskiego. W trakcie studiów prowadzony jest lektorat z języka angielskiego, kończący się egzaminem na poziomie B2+ Fizjoterapia zajmuje się głównie metodami usprawniania chorych/niepełnosprawnych wykorzystując najnowsze techniki i sprzęt rehabilitacyjny. W działaniach fizjoterapii wykorzystywana jest:
Rekrutacja: www.erk.uj.edu.pl |
Przyznawane kwalifikacje:
Magisterium na fizjoterapii
Dalsze studia:
kształcenie w szkole doktorskiej, studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
Absolwent studiów drugiego stopnia uzyskuje pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. Jest przygotowany do promowania aktywności fizycznej potrzebnej do podtrzymywania i przywracania sprawności i wydolności osobom w różnych grupach wiekowych; wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych dla osób chorych i niepełnosprawnych. Posiada umiejętności prowadzenia diagnostyki funkcjonalnej, planowania, programowania i kontrolowania efektywności procesu usprawniania oraz pracy z pacjentem w oparciu o metody specjalne stosowane w fizjoterapii. Absolwent potrafi pracować w zespołach interdyscyplinarnych oraz wskazywać obszary badań naukowych w zakresie fizjoterapii. Jest świadom konieczności ciągłego doskonalenia zawodowego, w tym podjęcia specjalizacji w zakresie fizjoterapii i/lub studiów trzeciego stopnia. Posługuje się językiem angielskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Warunki przyjęcia
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Posiadanie dyplomu licencjata fizjoterapii oraz kolejność zgłoszeń.
Posiadanie dyplomu licencjata fizjoterapii oraz kolejność zgłoszeń.
Standardy nauczania
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: posiada wiedzę z zakresu historii rehabilitacji i fizjoterapii; posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fizyko-chemicznych i biologicznych zjawisk zachodzących w organizmie człowieka; posiada poszerzoną wiedzę z zakresu genetyki; posiada wiedzę w zakresie farmakologii ogólnej, zna działanie wybranych grup leków na ustrój człowieka; posiada wiedzę w zakresie diagnostyki obrazowej w aspekcie rozpoznawania dysfunkcji narządu ruchu; posiada szczegółową wiedzę z anatomii człowieka – w tym określa topografię narządów i struktur istotnych dla diagnostyki i przeprowadzania zabiegów w fizjoterapii; posiada pogłębioną wiedzę dla kształtowania, podtrzymywania i przywracania utraconej lub obniżonej sprawności oraz wydolności osobom w różnym wieku; posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie teorii i metodyki fizjoterapii, konieczną do wykonywania zabiegów fizykoterapii i masażu, kinezyterapii i terapii manualnej oraz stosowania zaopatrzenia ortopedycznego w różnych zaburzeniach układu narządu ruchu i chorobach wewnętrznych; posiada aktualną wiedzę i rozumie działanie naturalnych bodźców fizykalnych mających wpływ na organizm ludzki w zakresie balneoklimatoterapii; rozumie i przewiduje skutki zabiegów i ćwiczeń fizjoterapeutycznych; zna i interpretuje podstawowe zasady postępowania z dziedziny pedagogiki specjalnej w aspekcie pracy z osobą chorą i niepełnosprawną w różnym wieku; zna zasady prawne obowiązujące w placówkach zajmujących się rehabilitacją w kontekście prawa cywilnego i prawa pracy; zna prawa pacjenta i pracownika, rozumie obowiązki pracodawcy; zna i rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zna zasady tworzenia, rozwoju i prowadzenia form przedsiębiorczości gospodarczej; rozumie styl życia oraz modele zachowań prozdrowotnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka; potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą używaną w fizjoterapii; posiada i rozwija umiejętności ruchowe i sprawność fizyczną konieczną dla poprawnego demonstrowania i przeprowadzania zabiegów kinezyterapii z ludźmi chorymi i niepełnosprawnymi; potrafi przeprowadzić badania i testy funkcjonalne niezbędne dla doboru, wykonania i programowania zabiegów fizjoterapeutycznych; potrafi sformułować plan działań profilaktycznych, pielęgnacyjnych, terapeutycznych i edukacyjnych odpowiadających potrzebom pacjenta; potrafi dobrać i zaplanować formę aktywności fizycznej adaptowanej w zależności od rodzaju niepełnosprawności; potrafi wymienić i opisać międzynarodową klasyfikację funkcjonalności (ICF); potrafi oceniać i weryfikować przebieg procesu usprawniania; potrafi dobrać zabiegi z zakresu fizykoterapii, masażu, kinezyterapii i terapii manualnej oraz zaplanować i pokierować kompleksowym procesem usprawniania leczniczego pacjenta; potrafi samodzielnie dobrać, dopasować i nauczyć pacjenta korzystania z przedmiotów pomocy ortopedycznej; potrafi rozwiązywać problemy pacjenta; potrafi rozpoznać i interpretować problemy z zakresu psychologii klinicznej w aspekcie nawiązania porozumienia i współpracy z osobą chorą i niepełnosprawną; potrafi podjąć działania zapobiegające błędom i zaniedbaniom w praktyce; umie odpowiednio dopasować model postępowania fizjoterapeutycznego w zależności od interpretacji parametrów medycznych związanych z fizjoterapią; używa argumentów w dyskusji w oparciu o wyniki własnych działań i przemyśleń; posługuje się biegle w mowie i piśmie językiem fachowym w zakresie dziedziny związanej z fizjoterapią; potrafi rozwiązywać złożone problemy związane z wykonywaniem zawodu; bierze odpowiedzialność za pracę własną oraz za udział w decyzjach swojego zespołu; posiada umiejętność przygotowania pisemnego raportu z przebiegu procesu usprawniania w oparciu o własne wnioski i dostępną dokumentację medyczną; potrafi przeprowadzić szkolenie zawodowe w zakresie procedur związanych z fizjoterapią; potrafi działać wspólnie lub samodzielnie w realizacji badań naukowych w dziedzinie fizjoterapii; posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji; posiada umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi modyfikować i planować modele własnych zachowań prozdrowotnych oraz motywuje do podobnych działań inne osoby; posiada umiejętność posługiwania się metodami i programami statystycznymi potrzebnymi do napisania pracy dyplomowej (magisterskiej); jest świadom konieczności ciągłego rozwoju zawodowego; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; dba o dobro pacjenta, przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu procesu fizjoterapii; przestrzega właściwych relacji z pacjentem, jego rodziną, najbliższym otoczeniem i społeczeństwem; potrafi kontrolować i programować pracę zespołu; potrafi organizować proces samokształcenia oraz inspirować uczenie się innych; rozwija ustawicznie swoją sprawność i aktywność niezbędną do wykonywania zadań zawodowych i zachęca do podobnych zachowań członków zespołu terapeutycznego; potrafi formułować opinie dotyczące różnych aspektów fizjoterapii; współpracuje z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia; potrafi propagować i aktywnie kreować zdrowy styl życia i promocję zdrowia; okazuje dbałość o prestiż zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową; potrafi wykazywać przywództwo i przedsiębiorczość, organizuje pracę zespołu; potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników.
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: posiada wiedzę z zakresu historii rehabilitacji i fizjoterapii; posiada poszerzoną wiedzę w zakresie fizyko-chemicznych i biologicznych zjawisk zachodzących w organizmie człowieka; posiada poszerzoną wiedzę z zakresu genetyki; posiada wiedzę w zakresie farmakologii ogólnej, zna działanie wybranych grup leków na ustrój człowieka; posiada wiedzę w zakresie diagnostyki obrazowej w aspekcie rozpoznawania dysfunkcji narządu ruchu; posiada szczegółową wiedzę z anatomii człowieka – w tym określa topografię narządów i struktur istotnych dla diagnostyki i przeprowadzania zabiegów w fizjoterapii; posiada pogłębioną wiedzę dla kształtowania, podtrzymywania i przywracania utraconej lub obniżonej sprawności oraz wydolności osobom w różnym wieku; posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie teorii i metodyki fizjoterapii, konieczną do wykonywania zabiegów fizykoterapii i masażu, kinezyterapii i terapii manualnej oraz stosowania zaopatrzenia ortopedycznego w różnych zaburzeniach układu narządu ruchu i chorobach wewnętrznych; posiada aktualną wiedzę i rozumie działanie naturalnych bodźców fizykalnych mających wpływ na organizm ludzki w zakresie balneoklimatoterapii; rozumie i przewiduje skutki zabiegów i ćwiczeń fizjoterapeutycznych; zna i interpretuje podstawowe zasady postępowania z dziedziny pedagogiki specjalnej w aspekcie pracy z osobą chorą i niepełnosprawną w różnym wieku; zna zasady prawne obowiązujące w placówkach zajmujących się rehabilitacją w kontekście prawa cywilnego i prawa pracy; zna prawa pacjenta i pracownika, rozumie obowiązki pracodawcy; zna i rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zna zasady tworzenia, rozwoju i prowadzenia form przedsiębiorczości gospodarczej; rozumie styl życia oraz modele zachowań prozdrowotnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka; potrafi posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą używaną w fizjoterapii; posiada i rozwija umiejętności ruchowe i sprawność fizyczną konieczną dla poprawnego demonstrowania i przeprowadzania zabiegów kinezyterapii z ludźmi chorymi i niepełnosprawnymi; potrafi przeprowadzić badania i testy funkcjonalne niezbędne dla doboru, wykonania i programowania zabiegów fizjoterapeutycznych; potrafi sformułować plan działań profilaktycznych, pielęgnacyjnych, terapeutycznych i edukacyjnych odpowiadających potrzebom pacjenta; potrafi dobrać i zaplanować formę aktywności fizycznej adaptowanej w zależności od rodzaju niepełnosprawności; potrafi wymienić i opisać międzynarodową klasyfikację funkcjonalności (ICF); potrafi oceniać i weryfikować przebieg procesu usprawniania; potrafi dobrać zabiegi z zakresu fizykoterapii, masażu, kinezyterapii i terapii manualnej oraz zaplanować i pokierować kompleksowym procesem usprawniania leczniczego pacjenta; potrafi samodzielnie dobrać, dopasować i nauczyć pacjenta korzystania z przedmiotów pomocy ortopedycznej; potrafi rozwiązywać problemy pacjenta; potrafi rozpoznać i interpretować problemy z zakresu psychologii klinicznej w aspekcie nawiązania porozumienia i współpracy z osobą chorą i niepełnosprawną; potrafi podjąć działania zapobiegające błędom i zaniedbaniom w praktyce; umie odpowiednio dopasować model postępowania fizjoterapeutycznego w zależności od interpretacji parametrów medycznych związanych z fizjoterapią; używa argumentów w dyskusji w oparciu o wyniki własnych działań i przemyśleń; posługuje się biegle w mowie i piśmie językiem fachowym w zakresie dziedziny związanej z fizjoterapią; potrafi rozwiązywać złożone problemy związane z wykonywaniem zawodu; bierze odpowiedzialność za pracę własną oraz za udział w decyzjach swojego zespołu; posiada umiejętność przygotowania pisemnego raportu z przebiegu procesu usprawniania w oparciu o własne wnioski i dostępną dokumentację medyczną; potrafi przeprowadzić szkolenie zawodowe w zakresie procedur związanych z fizjoterapią; potrafi działać wspólnie lub samodzielnie w realizacji badań naukowych w dziedzinie fizjoterapii; posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji; posiada umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi modyfikować i planować modele własnych zachowań prozdrowotnych oraz motywuje do podobnych działań inne osoby; posiada umiejętność posługiwania się metodami i programami statystycznymi potrzebnymi do napisania pracy dyplomowej (magisterskiej); jest świadom konieczności ciągłego rozwoju zawodowego; potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; dba o dobro pacjenta, przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu procesu fizjoterapii; przestrzega właściwych relacji z pacjentem, jego rodziną, najbliższym otoczeniem i społeczeństwem; potrafi kontrolować i programować pracę zespołu; potrafi organizować proces samokształcenia oraz inspirować uczenie się innych; rozwija ustawicznie swoją sprawność i aktywność niezbędną do wykonywania zadań zawodowych i zachęca do podobnych zachowań członków zespołu terapeutycznego; potrafi formułować opinie dotyczące różnych aspektów fizjoterapii; współpracuje z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia; potrafi propagować i aktywnie kreować zdrowy styl życia i promocję zdrowia; okazuje dbałość o prestiż zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową; potrafi wykazywać przywództwo i przedsiębiorczość, organizuje pracę zespołu; potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników.