Kierunki studiów
> Wszystkie studia
> Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
> Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, niestacjonarne pierwszego stopnia
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, niestacjonarne pierwszego stopnia (WZKS-0016-1NP) | |
pierwszego stopnia niestacjonarne, 3 lata Język: polski | Spis treści:
Opis ogólny
„Dziennikarstwo i komunikacja społeczna”
to studia dla osób zainteresowanych
współczesnym światem mediów i szeroko rozumianą komunikacją społeczną w jej wymiarze medialnym, społecznym, politycznym,
ekonomicznym, prawnym i kulturowym.
Program kształcenia oferuje szeroki zakres zajęć o charakterze ogólnoakademickim, dostarcza także pogłębionej wiedzy
specjalistycznej – w ramach modułów praktycznych - z obszaru dziennikarstwa, reklamy, public relations, nowych mediów
oraz komunikacji politycznej.
Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna, prowadzony w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ,
uzyskał pozytywną ocenę Państwowej Komisji Akredytacyjnej w 2011 roku. Zajmuje także wysoką pozycję w corocznym ogólnopolskim
zestawieniu najlepszych studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, publikowanym przez
miesięcznik „Perspektywy”.
Program zajęć został opracowany w konsultacji z naukowymi autorytetami, szczególnie w dziedzinie medioznawstwa, a także profesjonalistami/praktykami reprezentującymi szerokie spektrum zawodów medialnych i okołomedialnych. Zajęcia prowadzone są w grupach, z wykorzystaniem metod aktywizujących, przy użyciu własnej infrastruktury technicznej. Na uwagę zasługuje m.in.: • wykorzystanie nowoczesnych technologii i internetu w pracy na zajęciach, dzięki czemu studenci kształtują umiejętności skutecznego użycia takich narzędzi w działaniach indywidualnych i grupowych (np. coworking online przy pomocy platformy Pegaz oraz mediów społecznościowych), • opanowanie licznych narzędzi internetowych służących do analizy i obróbki danych, projektowania komunikacji, przygotowania materiałów wizualnych i audiowizualnych (np. AnswerThePublic, narzędzia Google, Canva, Crello, Piktochart), • opanowanie narzędzi umożliwiających przygotowanie emisyjnej/publikacyjnej jakości materiałów (np. studio radiowe, studio telewizyjne, urządzenia mobilne: kamery, aparaty fotograficzne, mikrofony; profesjonalne oprogramowanie do montażu audio i wideo oraz przygotowania materiałów wizualnych i DTP – np. Photoshop, InDesign), • doskonalenie kompetencji społecznych i umiejętności specjalistycznych (negocjacje, współpraca w grupie, konsultacje społeczne, crowdsourcing i crowdfounding) co związane jest m.in. z podjęciem współpracy z podmiotami I, II i III sektora, a także z przedsięwzięciami zintegrowanymi wewnątrz jednostki – wsparcie działań organizacji studenckich w ramach zajęć (np. MediaTory, Głębia Spojrzenia) oraz rozwijania umiejętności stosowania grywalizacji w pracy własnej oraz w projektowanych działaniach w ramach zajęć, wewnątrz instytucji i we współpracy z innymi podmiotami. Studia trwają sześć semestrów. Do ich ukończenia wymagane jest uzyskanie 180 punktów ECTS. Po drugim roku studenci realizują jedną z czterech oferowanych w programie studiów ścieżek: Dziennikarstwo, Reklama i PR, Nowe media, Komunikacja polityczna. Podstawą do kolejności wyboru ścieżki (oraz seminarium dyplomowego) jest lista rankingowa (średnia ocen ze studiów + ocena z praktyki) tworzona po drugim roku studiów. Studenci mają unikalną możliwość rozwijania znajomości dwóch języków obcych - jednego na poziomie B2, drugiego na poziomie dowolnym. Studia kończą się egzaminem i obroną pracy licencjackiej oraz uzyskaniem dyplomu Uniwersytetu Jagiellońskiego, najstarszej i jednej z najlepszych polskich uczelni. |
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat na dziennikarstwie
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe
Uprawnienia zawodowe:
nie dotyczy
Warunki przyjęcia
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Kolejność zgłoszeń, na podstawie wymaganych dokumentów. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www.rekrutacja.uj.edu.pl.
Kolejność zgłoszeń, na podstawie wymaganych dokumentów. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www.rekrutacja.uj.edu.pl.
Standardy nauczania
UWAGA: poniższe warunki mogą nie dotyczyć bieżącej rekrutacji. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.erk.uj.edu.pl
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma uporządkowaną wiedzę podstawową o charakterze i miejscu nauk społecznych, w szczególności z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - zna podstawową terminologię z zakresu nauk społecznych oraz dziedzin i dyscyplin właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w tym związaną z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - ma wiedzę o historii oraz doktrynach, dotyczących ewolucji i znaczenia mediów oraz procesów komunikacji społecznej w obrębie społeczeństwa, o przyczynach, przebiegu i konsekwencji tych zmian w Polsce i na świecie - ma podstawową wiedzę o budowie i funkcjach systemu społeczno-politycznego i medialnego we współczesnym społeczeństwie informacyjnym i relacjach między oboma systemami w Polsce i na świecie - ma podstawową wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach ich funkcjonowania - ma wiedzę na temat istniejących uregulowań prawnych, dotyczących mediów, jak również regulujących zakres uprawnień w zawodowej działalności medialnej i około medialnej - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - ma podstawową wiedzę o kulturze, mediach, działaniach promocyjno-reklamowych oraz o ich odbiorcach, a także podstawową wiedzę o metodach diagnozowania potrzeb i oceny jakości usług - ma podstawową wiedzę o metodach, narzędziach i technikach badawczych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna - zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego - ma wiedzę podstawową na temat warsztatu pracy dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, nowych mediach oraz źródeł pozyskiwania informacji dziennikarskiej - ma wiedzę podstawową na temat warsztatu pracy pracownika działu PR i reklamy - ma wiedzę podstawową na temat technologii informacyjnych - ma wiedzę podstawową na temat języka jako narzędzia komunikacji - posiada wiedzę rozszerzoną na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalizacji: dziennikarza (specjalizacja dziennikarska) lub pracownika nowych mediów (specjalizacja nowe media) lub pracownika działu PR/reklamy/rzecznika (specjalizacja reklama i PR) lub specjalisty ds. komunikacji politycznej (specjalizacja komunikacja polityczna) UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, a następnie argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, w szczególności posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia badań społecznych niezbędnych do opracowania diagnoz potrzeb odbiorców mediów, działań promocyjno-reklamowych - rozumie i potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne, w tym zjawiska kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne związane z działalnością medialną i około medialną - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizy praktycznej rozmaitych procesów komunikacyjnych oraz zjawisk społecznych, związanych z mediami lub/i działalnością promocyjną, analizować ich przyczyny, prognozować przebieg i przewidzieć ich skutki - posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości usług związanych z działalnością medialną lub/i promocyjno-reklamową - potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, w szczególności prawa autorskiego, i związane z zarządzaniem własnością intelektualną - potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu związanego z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących wybranej sfery działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania - zna kulturę co najmniej dwóch obszarów językowych oraz ma orientację w funkcjonowaniu ich sfery medialnej (oprócz polskiego) - potrafi porozumieć się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w języku polskim i w co najmniej dwóch językach obcych - ma umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i co najmniej dwóch językach obcych uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego - ma podstawowy warsztat dziennikarski w zakresie dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego oraz w nowych mediach, jak również pracownika działu PR/reklamy/rzecznika, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej - ma pogłębiony warsztat dziennikarski (specjalizacja dziennikarska) lub pogłębiony warsztat pracownika działu PR/reklamy/rzecznika (specjalizacja PR/reklama) lub pogłębiony warsztat dziennikarski i zawodowy w zakresie nowych mediów (specjaliza nowe media) lub pogłębiony warsztat specjalisty w zakresie komunikacji politycznej (specjalizacja komunikacja polityczna) - potrafi rozpoznać, opisać i zastosować różne style wypowiedzi - potrafi przygotować materiał dziennikarski przeznaczony dla wszystkich typów mediów - potrafi przygotować skuteczny przekaz perswazyjny, informacyjny, promocyjny KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze mediów i w innych obszarach okołomedialnej działalności zawodowej - ma świadomość istnienia kodów aksjologicznych oraz zna kodeksy etyczne, normujące działania w sferze mediów i w innych zawodach około medialnych - dostrzega wszelkie przejawy manipulacji odbiorcą, tak w medialnej, jak i okołomedialnej działalności zawodowej
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - ma uporządkowaną wiedzę podstawową o charakterze i miejscu nauk społecznych, w szczególności z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - zna podstawową terminologię z zakresu nauk społecznych oraz dziedzin i dyscyplin właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w tym związaną z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - ma wiedzę o historii oraz doktrynach, dotyczących ewolucji i znaczenia mediów oraz procesów komunikacji społecznej w obrębie społeczeństwa, o przyczynach, przebiegu i konsekwencji tych zmian w Polsce i na świecie - ma podstawową wiedzę o budowie i funkcjach systemu społeczno-politycznego i medialnego we współczesnym społeczeństwie informacyjnym i relacjach między oboma systemami w Polsce i na świecie - ma podstawową wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach ich funkcjonowania - ma wiedzę na temat istniejących uregulowań prawnych, dotyczących mediów, jak również regulujących zakres uprawnień w zawodowej działalności medialnej i około medialnej - ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - ma podstawową wiedzę o kulturze, mediach, działaniach promocyjno-reklamowych oraz o ich odbiorcach, a także podstawową wiedzę o metodach diagnozowania potrzeb i oceny jakości usług - ma podstawową wiedzę o metodach, narzędziach i technikach badawczych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna - zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego - ma wiedzę podstawową na temat warsztatu pracy dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, nowych mediach oraz źródeł pozyskiwania informacji dziennikarskiej - ma wiedzę podstawową na temat warsztatu pracy pracownika działu PR i reklamy - ma wiedzę podstawową na temat technologii informacyjnych - ma wiedzę podstawową na temat języka jako narzędzia komunikacji - posiada wiedzę rozszerzoną na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalizacji: dziennikarza (specjalizacja dziennikarska) lub pracownika nowych mediów (specjalizacja nowe media) lub pracownika działu PR/reklamy/rzecznika (specjalizacja reklama i PR) lub specjalisty ds. komunikacji politycznej (specjalizacja komunikacja polityczna) UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, a następnie argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, w szczególności posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia badań społecznych niezbędnych do opracowania diagnoz potrzeb odbiorców mediów, działań promocyjno-reklamowych - rozumie i potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne, w tym zjawiska kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne związane z działalnością medialną i około medialną - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizy praktycznej rozmaitych procesów komunikacyjnych oraz zjawisk społecznych, związanych z mediami lub/i działalnością promocyjną, analizować ich przyczyny, prognozować przebieg i przewidzieć ich skutki - posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości usług związanych z działalnością medialną lub/i promocyjno-reklamową - potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej, w szczególności prawa autorskiego, i związane z zarządzaniem własnością intelektualną - potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu związanego z wybraną sferą działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej - potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących wybranej sfery działalności społecznej, medialnej lub/i promocyjno-reklamowej oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania - zna kulturę co najmniej dwóch obszarów językowych oraz ma orientację w funkcjonowaniu ich sfery medialnej (oprócz polskiego) - potrafi porozumieć się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w języku polskim i w co najmniej dwóch językach obcych - ma umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i co najmniej dwóch językach obcych uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł - ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego - ma podstawowy warsztat dziennikarski w zakresie dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego oraz w nowych mediach, jak również pracownika działu PR/reklamy/rzecznika, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej - ma pogłębiony warsztat dziennikarski (specjalizacja dziennikarska) lub pogłębiony warsztat pracownika działu PR/reklamy/rzecznika (specjalizacja PR/reklama) lub pogłębiony warsztat dziennikarski i zawodowy w zakresie nowych mediów (specjaliza nowe media) lub pogłębiony warsztat specjalisty w zakresie komunikacji politycznej (specjalizacja komunikacja polityczna) - potrafi rozpoznać, opisać i zastosować różne style wypowiedzi - potrafi przygotować materiał dziennikarski przeznaczony dla wszystkich typów mediów - potrafi przygotować skuteczny przekaz perswazyjny, informacyjny, promocyjny KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - ma świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze mediów i w innych obszarach okołomedialnej działalności zawodowej - ma świadomość istnienia kodów aksjologicznych oraz zna kodeksy etyczne, normujące działania w sferze mediów i w innych zawodach około medialnych - dostrzega wszelkie przejawy manipulacji odbiorcą, tak w medialnej, jak i okołomedialnej działalności zawodowej