Biologia, stacjonarne pierwszego stopnia (WBL-0011-1SO) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3 lata Język: polski | Spis treści:
Opis ogólny Studia I stopnia na kierunku biologia trwają 6 semestrów i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata. Program studiów realizowany jest w systemie punktowym ECTS, co - jeszcze w trakcie trwania studiów - umożliwia studentom uczestnictwo w wymianie międzynarodowej, studiach za granicą, a w konsekwencji otwarcie na europejski rynek pracy. Rekrutacja: www.erk.uj.edu.pl |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Warunki przyjęcia
konkurs świadectw
Standardy nauczania
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów kształcenia określonych w uchwale nr 34/III/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie: wprowadzenia od roku akademickiego 2012/2013 efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim, z późn. zm. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych: WIEDZA - rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne - rozumie znaczenie badań empirycznych w wyjaśnianiu zjawisk biologicznych - rozumie znaczenie matematyki i metod statystycznych oraz metod numerycznych w interpretacji zjawisk procesów biologicznych - ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii w zakresie koniecznym dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów biologicznych - ma wiedzę w zakresie budowy, właściwości i funkcji mikrocząstek biologicznych - wyjaśnia mechanizmy molekularne szlaków metabolicznych - zna mechanizmy molekularne przekazywania informacji genetycznej i regulacji jej ekspresji - opisuje przebieg procesów fizjologicznych w organizmie oraz rozumie ich znaczenie - opisuje budowę i funkcjonowanie organizmów na poziomie komórek, tkanek i narządów oraz rozumie zależności funkcjonalne między nimi i na poziomie organizmu - objaśnia uwarunkowania środowiskowe życia organizmów - opisuje mechanizmy funkcjonowania organizmów na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu - rozumie mechanizmy ewolucji - wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii biologicznej - zna tło historyczne rozwoju nauk biologicznych, w szczególności dotyczące stosowanych w nich metod badawczych - zna podstawowe zasady rozpoznawania roślin i zwierząt - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w biologii molekularnej, biochemii - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach na poziomie komórki - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach struktury i funkcji fizjologicznych organizmów wielokomórkowych - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach interakcji organizmów ze środowiskiem - zna zasady stosowania technik inżynierii genetycznej i komórkowej oraz biotechnologii i możliwości ich praktycznego wykorzystywania - rozumie związki między osiągnięciami nauk biologicznych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z zachowaniem różnorodności biologicznej - zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu biologii UMIEJĘTNOŚCI - stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach biologicznych - czyta ze zrozumieniem literaturę z zakresu nauk biologicznych w języku polskim - czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim - wykorzystuje dostępne bazy danych informacji naukowej z poszanowaniem prawa autorskiego - wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk biologicznych z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach - wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego - stosuje na poziomie podstawowym metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych - przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne - potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski - potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach - potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin biologii i dyscyplin pokrewnych do rozwiązywania problemów badawczych - potrafi komunikować się z innymi biologami wykorzystując różne kanały komunikacji i posługując się poprawnym językiem biologicznym - potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie naukowe problemu lub zadania badawczego z zakresu nauk biologicznych - potrafi przygotować prezentację oraz zreferować w języku polskim i języku obcym wybrany problem biologiczny - potrafi planować swoja edukację oraz uczyć się w sposób samodzielny i ukierunkowany - ma umiejętności językowe w zakresie nauk biologicznych zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE - widzi potrzebę uczenia się przez całe życie, jest świadom potrzeby planowania i wykazuje odpowiedzialność za rozwój własnej kariery zawodowej i osobistej - potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu - jest świadom potrzeby ciągłego przystosowywania się do zmieniających się wyzwań i elastyczności w podejmowaniu decyzji - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia - ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności za działania własne i działania innych osób, kieruje się zasadami etyki - wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy