Afryka we współczesnym świecie
WSM-INP-SDM-23R-n
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
Ponad pół wieku od uzyskania niepodległości przez większość państw afrykańskich, Afryka wciąż jawi się w świadomości społecznej w dwóch skrajnie różnych odsłonach, bądź to jako cel podróży, kuszący piękną przyrodą i egzotyką, bądź też jako kontynent borykający się z szeregiem problemów i zagrożeń, począwszy od skrajnego ubóstwa i chorób, kończąc na licznych konfliktach zbrojnych i kryzysach humanitarnych.
Wykład ma na celu przybliżenie studentom problemów i wyzwań stojących przed współczesną Afryką i Afrykanami, mając na uwadze specyfikę poszczególnych regionów kontynentu. W trakcie kursu nacisk położony zostanie na wyodrębnienie procesów politycznych, ekonomicznych oraz społecznych zachodzących we współczesnej Afryce.
Tematyka poruszana podczas zajęć:
1) Geografia Afryki 2) Historia Afryki w okresie przedkolonialnym 3) Historia Afryki w okresie kolonialnym i dekolonizacja 4) Ludy Afryki i problem niewolnictwa 5) Religie w Afryce 6) Gospodarka w Afryce 7) Organizacje subregionalne w Afryce 8) Państwo afrykańskie i jego słabości 9) Konflikty w Afryce 10) Państwa Rogu Afryki 11) Państwa Afryki Północnej 12) Państwa Afryki Środkowej 13) Państwa Afryki Południowej 14) Państwa Afryki Zachodniej 15) Przyszłość Afryki i jej rola w stosunkach międzynarodowych
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
Zapoznanie studentów z historią oraz problemami dotykającymi kontynent afrykański.
Przedstawienie studentom specyfiki (politycznej, gospodarczej, geograficznej, społecznej, kulturowej) poszczególnych regionów Afryki.
Kształtowanie u studentów zdolności oceny wyzwań i zagrożeń stojących przed Afryką i Afrykanami.
Wykształcenie u uczestników kursu umiejętności analizy i oceny czynników warunkujących procesy polityczne, ekonomiczne oraz społeczne zachodzące na kontynencie afrykańskim.
Efekty kształcenia
EK1: Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą geografii, historii i procesów polityczno-społecznych zachodzących na kontynencie afrykańskim.
EK2: Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe problemy państw i społeczeństw afrykańskich.
EK3: Student rozumie kluczowe regionalne i transnarodowe zagrożenia dla bezpieczeństwa Afryki i Afrykanów oraz ich globalne konsekwencje.
EK4: Student potrafi omówić specyfikę regionalną Afryki (geograficzną, polityczną, gospodarczą, społeczną, kulturową).
EK5: Student ocenia wyzwania i zagrożenia, przed którymi stoją Afrykanie.
EK6: Student jest w stanie dokonać krytycznej analizy zjawisk zachodzących w sferze stosunków międzynarodowych na kontynencie afrykańskim.
Forma i warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia modułu jest uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena z egzaminu końcowego.
Egzamin ma charakter pisemny (pytania problemowe otwarte). Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Jedno z pytań egzaminacyjnych dotyczy wybranej przez studenta lektury (lista lektur dostępna w sekcji "Literatura"). Osoby z min. 75% frekwencją mogą podejść do egzaminu w terminie "zerowym".
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Wiedza: Egzamin pisemny
Umiejętności: Egzamin pisemny
Kompetencje: Egzamin pisemny
Metody dydaktyczne - słownik
Metody problemowe - wykład problemowy
Bilans punktów ECTS
Godziny kontaktowe:
Wykład – 30h
Praca własna studenta:
- przygotowanie do egzaminu końcowego – 60h
- opracowanie jednej lektury wybranej z zaproponowanej listy – 30h
Łącznie: 120h (4 ECTS)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: