Analiza przedstawienia teatralnego 2
WPl/wt/2/9/2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21L:
Ćwiczenia warsztatowe poświęcone są analizie i interpretacji przedstawienia teatralnego na przykładzie konkretnych realizacji teatralnych. Uwzględniają rozmaite perspektywy patrzenia na współczesne przedstawienie teatralne i różne jego aspekty. W czasie ćwiczeń podejmowane są następujące zagadnienia: - strategie opisu i interpretacji zarówno poszczególnych elementów, jak i całej inscenizacji teatralnej; - analiza strategii dramaturgicznych we współczesnym teatrze; - współczesne gatunki i konwencje inscenizacyjne; - strategie opisu i analizy techniki aktorskiej; - przygotowanie, przeprowadzenie i redakcja wywiadu z artystą; - wpływ medium na analizę: przedstawienie jako wydarzenie a rejestracja przedstawienia; techniczne nagranie spektaklu a realizacja telewizyjna.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę w zakresie historii najważniejszych form teatralnych, rozróżnia gatunki i konwencje inscenizacyjne stosowane w przeszłości i współcześnie, zna i rozumie różnice pomiędzy różnymi stylami gry aktorskiej uprawianymi w przeszłości, zna najważniejsze teorie gry aktorskiej; orientuje się w najważniejszych zjawiskach z zakresu teatru współczesnego, rozumie różnicę pomiędzy teatrem dramatycznym, niedramatycznym i postdramatycznym; zna podstawowe pojęcia z zakresu performatyki dostrzega powiązanie różnych dyscyplin artystycznych składających się na dzieło teatralne, orientuje się w historii sztuki i stylów artystycznych różnych epok.
Student potrafi zapamiętywać i opisywać istotne elementy /aspekty oglądanego spektaklu; Wykazuje sprawność w zakresie interpretacji spektaklu jako całości, a także jego składowych.
Student wykazuje zainteresowanie nowymi zjawiskami z obszaru teatru i sztuk pokrewnych; czyta, ogląda, interesuje się tym, co dzieje się we współczesnym teatrze, interesuje się oddziaływaniem sztuki teatralnej na otoczenie kulturowe, w jakim ona funkcjonuje i do którego się odnosi; jest gotów do twórczej wymiany opinii i otwarty na różne (także odmienne od przyjętych przez siebie) sposoby postrzegania, rozumienia i interpretowania sztuki teatru; rozumie wartość subiektywnego spojrzenia na sztukę teatru, a także sens
równoprawności rozmaitych jej odczytań.
Wymagania wstępne
Wiedza zdobyta podczas zajęć Teatr najnowszy, Ikonografia teatralna, Teatr i dramat europejski, Historia teatru i dramatu polskiego, Warsztaty praktyki scenicznej
Forma i warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Ocenie podlegają także wypowiedzi na ćwiczeniach oraz prace pisemne. Prace są recenzowane i omawiane ze studentami.
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Oceniane są wypowiedzi na ćwiczeniach (student powinien oglądać wyznaczone w czasie kursu spektakle wybrane z bieżącego repertuaru teatrów krakowskich lub udostępnione przez prowadzącą w formie DVD oraz czytać zadane teksty, a w czasie zajęć aktywnie uczestniczyć w dyskusji) i trzy krótkie prace pisemne (dokładne tematy prac są ustalane w czasie zajęć i wynikają z charakteru analizowanych spektakli).
Oceniana jest wiedza, umiejętność przeprowadzenia wnikliwej analizy przedstawień i pisania o teatrze.
Metody dydaktyczne - słownik
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: