"Eposy świata: lektury i teorie"
WPl/opc./15/I
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
[I semestr] 1. Szamanistyczne źródła literatury 2. Od rytuału do mitu, czyli performatywne aspekty tekstu epickiego 3. Heros kulturowy i jego funkcje 4. Literatura oralna a poetyka eposu/mitu 5. Między mitem a eposem. Kwestie genologiczne 6. Eposy Indoeuropejczyków (1): Iliada 7. Eposy Indoeuropejczyków (2): Odyseja i Eneida 8. Eposy Indoeuropejczyków (3): Mahabharata i Ramajana 9. Eposy Indoeuropejczyków (4): Kalewala 10. Eposy germańskie (1): Eddy 11. Eposy germańskie (2): Beowulf, Nibelungi 12. Celtowie: Uprowadzenie stad z Cuilange 13. Gilgamesz i literatura biblijna 14. Eposy bałkańskie i ruskie (Digenis Akritas, Słowo o wyprawie Igora, bitwa na Kosowym Polu, cykl o Królewiczu Marko) 15. Eposy kaukaskie (Dawid z Sasunu, Rycerz w tygrysiej skórze) i Szahname
[II semestr] 16. Wybrane eposy Azji środkowej i wschodniej 17. Cykle mityczne kultur natywnych obu Ameryk 18. Eposy Afryki (Sundżata, cykl o Zulusie Czace) 19. Cykle mityczne kultur natywnych Oceanii 20. Idea państwa narodowego i eposy wynalezione 21-22. Nowożytne eposy europejskie 23-24. Polskie tradycje epickie 25. Nowożytne eposy amerykańskie 26-29. Epos w kulturze współczesnej (prezentacje studentów) 30. Perspektywy światowej historii literatury – podsumowanie
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
- studenci poznają teksty epickie powstałe w różnych językach oraz historię ich polskiej recepcji (przekłady, adaptacje, komentarze itp.).
- studenci poznają współczesne koncepcje genezy twórczości epickiej relacji między literaturą ustną a pisaną
- studenci poznają wybrane teorie mitu i rytuału
- studenci pogłębią wiedzę na temat poetyki (historia refleksji nad gatunkami epickimi, kategorią symbolu, bohatera literackiego, narracji, relacji intertekstualnych itp.)
- kurs dostarcza wiedzy na temat historii relacji między literaturą a religią w różnych kontekstach kulturowych, co pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy kanonizacji tekstów kultury a tym samym społecznego komunikowania się i ustanawiania wartości
- studenci poznają historię długiego trwania motywów i wyobrażeń epickich, w tym formy ich współczesnego funkcjonowania.
Efekty kształcenia
- kurs zakłada stosowanie narzędzi poetyki opisowej oraz wiedzy z zakresu nowoczesnej teorii literatury, antropologii, religioznawstwa i innych dyscyplin
humanistycznych do interpretacji tekstów epickich, uwzględniając ich złożone i wieloaspektowe uwarunkowania kulturowe, społeczne i historyczne oraz związki z innymi dziełami sztuki
- studenci będą samodzielnie przygotowywać i przedstawiać wystąpienia ustne na temat kontekstów kulturowych, w jakich powstawały omawiane podczas kursu eposy i uczestniczyć w dyskusjach na ich temat
- studenci zyskają narzędzia do krytycznej oceny tekstów kultury wykorzystujących narracje mityczne i odwołujących się do tradycji religijnych (również pozaeuropejskich). Będą lepiej rozumieli uwarunkowania historyczne i polityczne towarzyszące powstawaniu literackiego kanonu, a dzięki temu będą umieli go kompetentnie oceniać i współtworzyć
- studenci zyskają wiedzę, pozwalającą porównywać tradycję poznaną na drodze pierwotnej socjalizacji z tradycjami wypracowanymi w innych częściach świata, dzięki czemu zyskają pogłębioną świadomość własnego dziedzictwa. Kurs przygotuje ich także do akceptacji różnic kulturowych, religijnych i aksjologicznych, idei tolerancji oraz postaw dialogu i otwartości niezbędnych do życia w wielokulturowym społeczeństwie
- kurs oferuje możliwość rozwijania idei współczesnej humanistyki i wskazywania nowych pól problemowych, perspektyw i orientacji badawczych.
Forma i warunki zaliczenia
- kolokwium ustne po I semestrze
- przedstawienie prezentacji w II semestrze
Metody dydaktyczne - słownik
Metody podające - wykład informacyjny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: