Aktor/performer 1
WPl/T/SUM/9/I
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
Zajęcia będą poświęcone badaniu i analizowaniu rozmaitych - artystycznych i instytucjonalnych - aspektów kondycji współczesnych aktorów i aktorek, którzy/które przekraczają ramy teatralności (i teatru jako instytucji), na rzecz rozmaitych działań performatywnych. Punktem odniesienia staną się więc prace z obszaru sztuki performansu - szczególnie te, które z kolei zawierają duży ładunek teatralności. Analizie będzie też poddawany wpływ na kondycję aktora/performera / aktorki/performerki takich czynników, jak np.: model relacji z widownią, sposób organizacji pracy teatralnej (teatr repertuarowy, kolektyw, freelancer), uwarunkowania rynkowe, wpływ rozmaitych mediów na pracę, archiwizację i proces kształtowania wizerunku artysty / artystki. Podczas zajęć będziemy się przyglądać rozmaitym czynnikom budującym, lub - przeciwnie - zaburzającym hierarchię w pracy teatralnej i ich wpływowi na proces upodmiotowienia artysty/artystki. Ważnym tematem będzie też pytanie o kondycję aktorów/aktorek nieprofesjonalnych (osób z niepełnosprawnościami, dzieci). W ramach zajęć będziemy oglądać fragmenty spektakli, filmów dokumentalnych oraz analizować teksty o współczesnym aktorstwie, sztukach performatywnych i ich dokumentacji oraz wywiady.
Przykładowe tematy: 1. Aktor(ka)/performer(ka) – próba definicji. 3. Performatywność dokumentu, perfomans w filmie. 3. Performer(ka) jako rola. 4. Aktor(ka) / performer(ka) jako wirtuoz różnych mediów. 5. Upodmiotowienie - definicje i praktyki. 6. Produkcja podmiotowości. 7. Edukacja teatralna. 8. Krytyka instytucjonalna - perspektywa aktorów i aktorek. 9. #metoo w teatrze. 10. Możliwości tworzenia poza instytucją teatru repertuarowego. 11. Praca kolektywna - analiza przypadków. 12. Tancerz(-ka) - performer(ka) - aktor(ka). 13. Aktorstwo nieprofesjonalne.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy – Student zna i rozumie:
W1 student(ka) zna i rozumie definicje i cechy charakterystyczne aktorstwa performatywnego TEA_K2_W01, TEA_K2_W03, TEA_K2_W04
W2 student(ka) zna i rozumie wpływ systemu edukacji, organizacji życia teatralnego oraz modelu pracy na status artystów/aktorek współtworzących spektakl / performans. TEA_K2_W03, TEA_K2_W04
Umiejętności – Student potrafi:
U1 student(ka) potrafi wskazać podobieństwa i różnice między różnymi współczesnymi definicjami aktorstwa oraz analizować zjawiska sytuujące się na pograniczu różnych sztuk (np. teatru, performansu, tańca, sztuk wizualnych) uwzględniając wpływ ram instytucjonalnych, oczekiwań widowni, obowiązujących w danej dziedzinie konwencji. TEA_K2_U01, TEA_K2_U02
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:
K1 student(ka) jest gotów(-owa) do przeprowadzenia analizy krytycznej zarówno znanych mu/jej definicji, jak i własnej wiedzy oraz tok myślenia w zakresie sztuk performatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem aktorstwa performatywnego. TEA_K2_K02
Wymagania wstępne
Student(ka) zna współczesne teorie sztuk performatywnych, podstawowe zasady funkcjonowania instytucji teatralnych, śledzi aktualne życie teatralne, czyta czasopisma teatralne; potrafi zapamiętywać i opisywać istotne elementy aspekty oglądanego spektaklu, wykazuje sprawność w zakresie interpretacji spektaklu jako całości, a także jego składowych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Forma i warunki zaliczenia
Aktywny udział w dyskusji na temat zadanych tekstów i obejrzanych przedstawień i performansów. Ocena pracy pisemnej (12-15 tys. znaków ze spacjami; każda praca jest indywidualnie omawiana; niektóre prace są poprawiane przez studentów).
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Ocena wypowiedzi na temat zadanych tekstów i obejrzanych przedstawień i performansów. Ocena 30-minutowej prezentacji związanej z tematyką zajęć
Metody dydaktyczne
analiza tekstów, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, konsultacje
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: