Antropologia kultury
WPL/WT/1/12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21L:
1.Zagadnienie definicji i określenia antropologii kultury. Główne współczesne nurty tej nauki. Socjologia a antropologia. Najwybitniejsi polscy i europejscy badacze kultury w XX wieku. 2.Szkoły i kierunki antropologii kultury w XX wieku - Franz Boas. 3.Szkoła etnosocjologiczna: R. Linton, M. Mauss. Ujęcie antropologii przez R.Benedict (i konfiguracjonizm), M. Mead i B. Skargę. 4.Szkoła funkcjonalistów - B. Malinowski 5.Rozwój funkcjonalizmu - A.R. Radcliffe-Brown. 6.Polska (historyczna) antropologia kultury: L. Krzywicki, J. Obrębski. 7.Badania mitoznawcze a religioznawstwo fenomenologiczne - M. Eliade 8. Znaczenie badań rytuałów dla antropologii kultury. V. Turner. 9. Obrzędy przejścia i teoria A. Van Gennepa. 10.Badania Levi-Straussa - strukturalizm. 11.Gender studies i płeć kulturowa: M. Mead, H. Moor, S. Ortner. 12.Przegląd kierunków w antropologii kulturowej końca XX i początku XXI wieku. 12.Podsumowanie metodologii badań antropologicznych.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna koncepcje teoretyczne z dziedziny antropologii społecznej i kulturowej, które potrafi zastosować przy analizie i interpretacji faktów i tekstów kultury zarówno dawnej jak i współczesnej;
2. Ukończywszy kurs - student posługuje się poprawną terminologia z zakresu nauk o kulturze;
3. Zna w istotnym zarysie przemiany myśli antropologicznej w XX wieku i umie przypisać dane zjawisko kulturowe do systemu etnologicznego.
Umiejętności:
1. Student potrafi ocenić informację oraz systemy poznawcze antropologii kulturowej;
2. Umie przygotować plan badań własnych, kierować badaniami zespołowymi, wyciągać wnioski z badań empirycznych i syntetyzować je;
3. Potrafi dyskutować na zadany temat używając języka właściwego danej szkole antropologicznej;
4. Potrafi samodzielnie zastosować konkretna metodę etnologiczną doi badania zjawisk kulturowych.
Kompetencje społeczne:
1.Student akceptuje konieczność oceniania jego badań własnych, pracy na zajęciach, współpracuje z innymi na jednym stanowisku badań;
2.Rozumie różnorodność systemów antropologicznych i potrafi przystosować je do analizy zjawisk kulturowych (obrzędy, ceremonie, wiece, koncerty, performance, instalacje itp.).
Wymagania wstępne
wpis do USOS
Forma i warunki zaliczenia
Zaliczenie po 2 semestrze ma charakter pisemnego testu. Student odpowiada na 10 pytań wymagających ścisłej odpowiedzi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uregulowanie nieobecność (po konsultacji z prowadzącym należy zdać materiał będący przedmiotem opuszczonych zajęć).
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Ocenianie ciągłe - poprzez zadawanie pytań na zajęciach i ocenianie udzielanych odpowiedzi; po 10 zajęciach - test próbny - rodzaj przygotowania do egzaminu końcowego; test oparty na tej samej strukturze, co test końcowy.
Dodatkowo ocenie podlegają: terminowość wykonania pracy, samodzielność myślenia, jasność wypowiedzi.
Metody dydaktyczne - słownik
Metody problemowe - wykład problemowy
Metody dydaktyczne
Wykład przedmiotowy z następującymi składowymi metodami:
a) metody podające (objaśnienie i wyjaśnienie),
b)metody problemowe (wykład konwersatoryjny oraz metody aktywizujące, tu: metoda dyskusji dydaktycznej, analiza efektów badania) oraz metoda praktyczna (pokaz materiału ikonograficznego, film, nagranie)
Bilans punktów ECTS
30 godzin zajęć oraz 30 godzin pracy samodzielnej (praca własna) - przygotowanie na zajęcia, realizacja zadań, zapoznanie się z lekturami, przygotowanie się do testu)
2 ECTS
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk
nie dotyczy
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później
Uwagi
W cyklu 20/21L:
Student może przedstawić samodzielnie ułożona listę lektur dodatkowych i skonsultować ją z prowadzącym.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: