Antropologia słowa 2
WPL/AK/SUM/IIAS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21L:
1. Główne orientacje metodologiczne w zakresie antropologii słowa (antropologia słowa a lingwistyka antropologiczna). 2. Język jako przejaw ludzkiego systemu konceptualizacyjnego i najważniejszy środek komunikacji. 3. Pojęcie znaku, typy znaków. Znak językowy jako przedmiot semiologii. 4. Repertuar funkcji języka w aspekcie antropologicznym. 5. Modele aktu komunikacji i ich ewolucja (model kodowy oraz model ze szkoły Palo Alto). 6. Rola kontekstu w komunikacji: Edwarda Halla podział na kultury wysokiego i niskiego kontekstu. 7. Socjolingwistyczna koncepcja kodu ograniczonego i rozwiniętego Basila Bernsteina. 8. Tabu w języku i kulturze. Mechanizmy eufemizacji. Poprawność polityczna w języku jako nowe tabu. 9. Potoczność jako kategoria językowa. 10. Charakterystyka relacji człowiek a język w kulturach oralnych. Oralność według Waltera Onga. 11. Główne praktyki kultur oralnych. Wyróżniki tekstów oralnych. Relikty oralności pierwotnej współcześnie. 12. Język sacrum. 13. Narodziny i rozwój pisma. Główne typy pisma. Znaczenie pisma alfabetycznego dla rozwoju komunikacji językowej. 14. Przejście od kultury oralnej do piśmiennej. Pierwotna nieufność do pisma i jej przyczyny (m.in. Platon) 15. Znaczenie pisma dla rozwoju kultur. 16. Opozycja oralność –piśmienność w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. 17. Przełom w komunikacji językowej związany z kulturą druku. Główne dyskursy kultury druku. 18. Współczesna epoka multimedialna. Nowe media a zmiany w komunikacji i relacji człowiek a język. 19. Tezy Marshalla McLuhana i koncepcja oralności wtórnej Waltera Onga. 20. Charakterystyka mediów najnowszych. Pojęcie „nowych nowych mediów”. 21. Język w sieci czy język sieci – próba opisu najnowszych tendencji. 22. Pojęcie językowego obrazu świata. Składniki JOS. 23. Problem stereotypów językowo-kulturowych i metod ich badania. 24. Problematyka dialogu międzykulturowego w dobie globalizacji. Koncepcja Anny Wierzbickiej i jej pojęcie skryptu kulturowego
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 zna wybrane koncepcje dotyczące aktywności mownej człowieka i różnych sposobów używania języka w przeszłości i współcześnie w aspekcie antropologicznym;
K_W10 analizuje problem antropologii słowa z perspektywy historycznej i synchronicznej, etnolingwistycznej, estetycznej oraz komunikacyjnej (zwłaszcza wpływ mediów elektronicznych, problemy cyberprzestrzeni i hipertekstu) - czyli rozumie i interpretuje relację człowiek-język-kultura;
K_U07 formułuje poprawne językowo, interesujące komunikacyjnie i perswazyjne retorycznie syntezy, analizy problemu i własne opinie dotyczące treści modułu
K_K02 akceptuje i krytycznie ocenia zdobytą wiedzę w tej dziedzinie, tj. posiada zdolność jej wykorzystania do badań własnych i kształtowania własnej postawy poznawczej
Forma i warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (min. 80%) i samodzielna lektura oraz złożenie egzaminu ustnego. Egzamin obejmuje zagadnienia z wykładu oraz z podręcznika „Antropologia słowa” (oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima).
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Uczestnictwo w grach dydaktycznych,
egzamin końcowy (ocena wynikająca ze średniej: 50% z 1 pytania, 50% z 2 pytania)
Metody dydaktyczne
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy
Metody aktywizujące – gry dydaktyczne
Bilans punktów ECTS
2,4 ECTS to praca podczas wykładów; 5,6 ECTS to praca samodzielna w tym przygotowanie do egzaminu, co odpowiada 60 godzin pracy podczas wykładów, 140 godzin pracy samodzielnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: