Absolwent na rynku pracy
WOZ.RM3-AbsRynPra
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21L:
Treści merytoryczne: Wykład: 1. Sektory rynku pracy. 2. Planowanie kariery zawodowej w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia. 3. Metody skutecznego poszukiwania pracodawców i wolnych miejsc pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia w Polsce i w Europie: a) Gdzie szukać informacji i pomocy: Internet – Polska i Europa; dodatki do gazet; Placówki Służby Zdrowia; Biura Pośrednictwa Pracy; Agencje Doradztwa Personalnego; Biura Pracy Czasowej; Znajomi; Biura Karier; inne źródła (mass media – telewizja i radio, prasa w tym czasopisma branżowe), praktyki studenckie, wolontariat. b) Absolwencki dekalog efektywnego poszukiwania pracy. c) ABC bezrobotnego i osoby poszukującej pracy: Wojewódzki Urząd Pracy; Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej; Kto może ubiegać się o status osoby bezrobotnej i przebieg rejestracji w UP; Powiatowe Urzędy Pracy w Województwie Małopolskim; Grodzki Urząd Pracy. d) Program „Gawrosz” - poszukiwanie pracy. 4. Jak odnaleźć się na współczesnym rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia? – podstawy prawa pracy; m.in. rodzaje umów, możliwości zatrudnienia w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Seminarium: 1. Procedury rekrutacyjne – nawiązywanie kontaktu z pracodawcą – zasady przygotowania dokumentów aplikacyjnych: Curriculum Vitae (CV), list motywacyjny. 2. Przygotowanie się do i rozmowa kwalifikacyjna: testy, oswoić Assessment Centre. 3. Sztuka autoprezentacji, czyli jak zbudować swój pozytywny wizerunek: Savoir vivre – filozofia i sztuka życia; Jak wywrzeć dobre wrażenie na innych; Mowa ciała w praktyce; Wystąpienia publiczne (m. in. przygotowanie i organizacja, miejsce, prawidłowa konstrukcja prezentacji, sprzęt i pomoce, trudne pytania i inne). 4. Zarządzanie czasem pracy i planowanie kariery. 5. Asertywność w życiu zawodowym i prywatnym. 6. Kompetencje społeczne, w tym szczególnie interpersonalne z uwzględnieniem rozwiązywania konfliktów. Trafne ocenianie i elastyczne odpowiadanie na oczekiwania pracodawców w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia. 7. Media Relations - współpraca ze środkami masowego przekazu: współpraca z dziennikarzami; wywiad: prasowy, radiowy, telewizyjny; konferencja prasowa; skuteczna komunikacja. 8. Zakładam własną firmę – mój pierwszy biznes w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia. Prowadzenie działalności gospodarczej – Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego – rozszerzony katalog bezpłatnych usług konsultacyjnych w ramach KSU (usługi informacyjne, w tym opieka nad klientem; usługi doradcze, w tym: asysta w zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej).
Zakres dziedzinowy przedmiotu: nauki interdyscyplinarne; psychologia, biznes i zarządzanie, socjologia.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
Cel modułu: Przygotowanie Absolwentów Wydziału Nauk o Zdrowiu do efektywnego wejścia i/lub sprostania rosnącym wymaganiom rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
K_W32 przedstawi zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Polsce oraz wybranych krajach UE
K_W50 omówi możliwości zatrudnienia i zagadnienia formalno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej w ramach ukończonego kierunku studiów
K_W73 przedstawi zasady zaplanowania ścieżki kariery zawodowej w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia oraz metody skutecznego poszukiwania pracy w Polsce i w Europie
W zakresie umiejętności kognitywnych i praktycznych:
K_U95 zaplanuje strategię własnego rozwoju zawodowego i aktywnego poszukiwania pracy
K_U96 dokona analizy i oceny stanu zatrudnienia i rozmieszczenia kadr medycznych w kraju i na świecie
K_U97 dostosuje się do etapów oraz różnorodnych form w przebiegu procesu rekrutacji (autoprezentacja, dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjna, oferty pracy)
K_U98 przygotuje prezentacje na wybrany temat
W zakresie kompetencji społecznych:
K_K05 posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się oraz utrzymania sprawności fizycznej pozwalającej w pełni wykonywać zawód ratownika medycznego
K_K13 decyduje w sposób odpowiedzialny i autonomiczny o ścieżce rozwoju zawodowego i wyciąga wnioski z własnych błędów popełnionych w procesie rekrutacji
Wymagania wstępne
Wskazana znajomość podstawowych wiadomości z zakresu: rynku pracy; organizacji pracy i zarządzania zasobami ludzkimi (Human Resource Management, HRM lub HR); prawa pracy.
Forma i warunki zaliczenia
I. Ocena osiągnięcia założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności:
1. Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia uzyskanych przez studentów zakresie każdego modułu tematycznego:
a) Formatywna – prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania przez nauczyciela akademickiego oraz studenta (samoocena, ocena pracy innych studentów).
b) Sumatywna – przeprowadzona pod koniec każdego modułu tematycznego przez nauczyciela akademickiego oraz studenta (samoocena, ocena pracy innych studentów).
2. Metody sprawdzania efektów kształcenia uzyskanych przez studentów w zakresie każdego modułu tematycznego:
a) Ocena wiedzy teoretycznej: odpowiedź ustna, dyskusja i inne.
b) Ocena umiejętności kognitywnych i praktycznych: bezpośrednia obserwacja umiejętności, projekty i ćwiczenia praktyczne, realizacja zleconego zadania, prezentacja i inne.
c) Ocenianie ciągłe.
d) Ocena 3600 (nauczyciel akademicki, samoocena studenta, inni studenci).
II. Ocena osiągnięcia założonych efektów w zakresie postaw:
Metody sprawdzania efektów kształcenia uzyskanych przez studentów zakresie każdego modułu tematycznego:
a) Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego.
b) Ocenianie ciągłe.
c) Ocena 3600 (nauczyciel akademicki, samoocena studenta, inni studenci).
III. Kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów zakresie każdego modułu tematycznego:
a) Ocena bardzo dobra – student potrafi dobrać/ocenić/ zastosować wiedzę i umiejętności oraz reprezentuje właściwe postawy/kompetencje do efektywnego wejścia i/lub sprostania rosnącym wymaganiom rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia.
b) Ocena dobra – student potrafi zastosować umiejętności oraz reprezentuje właściwe postawy/kompetencje do efektywnego wejścia i/lub sprostania rosnącym wymaganiom rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia.
c) Ocena dostateczna – student potrafi omówić umiejętności jakie powinien posiadać do efektywnego wejścia i/lub sprostania rosnącym wymaganiom rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia.
d) Ocena niedostateczna – student w sposób niewystarczający potrafi omówić umiejętności jakie powinien posiadać do efektywnego wejścia i/lub sprostania rosnącym wymaganiom rynku pracy w sektorze usług medycznych i ochrony zdrowia.
Zaliczenie z oceną VI semestr
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Formy pomiaru/oceny pracy studenta prowadzone w zakresie każdego modułu tematycznego:
a) Odpowiedź ustna – posiadanie wiedzy teoretycznej w kontekście zastosowania umiejętności kognitywnych i praktycznych oraz reprezentowania odpowiednich postaw/kompetencji.
b) Bezpośrednia obserwacja umiejętności (również rejestrowana i analizowana przy użyciu kamery) - aktywne uczestnictwo w zajęciach – efekty pracy indywidualnej i grupowej (np., m in.: symulacja rozmowy kwalifikacyjnej; wystąpienie publiczne/ autoprezentacja) – posiadanie umiejętności kognitywnych i praktycznych; oraz reprezentowania odpowiednich postaw/kompetencji.
c) Projekty i ćwiczenia praktyczne (np., m in. ocena przygotowania dokumentów aplikacyjnych; analiza przygotowania i przedstawienia prezentacji) – posiadanie umiejętności kognitywnych i praktycznych; oraz reprezentowania odpowiednich postaw/kompetencji.
d) Ocenianie ciągle.
e) Ocena formatywna i sumatywna.
2. Dodatkowo:
f) Zwrot autorskiej ankiety oceniającej przedmiot, na potrzeby jego ewaluacji.
g) Obecność obowiązkowa – seminaria.
3. Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru, składający się z 30 pytań, punktowany w systemie skali 0-1 pkt. Czas trwania zaliczenia 30 min. Zaliczenie od poziomu udzielenia 60% poprawnych odpowiedzi.
Skala ocen:
- bardzo dobry (5,0) – 30-28 pkt
- ponad dobry (4,5) – 27-26 pkt
- dobry (4,0) – 25-23 pkt
- dość dobry (3,5) – 22-21 pkt
- dostateczny (3,0) – 20-18 pkt
- niedostateczny (2,0) – 17 pkt i poniżej
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
W zakresie wiedzy:
K_W32
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
K_W50
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
K_W73
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
W zakresie umiejętności kognitywnych i praktycznych:
K_U95
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja, prezentacja multimedialna).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
K_U96
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja, prezentacja multimedialna).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
K_U97
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium przypadku i sytuacji zawodowej).
Kontrola pisemna (zestawy pytań, wypracowanie, projekty).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, kontrola dokumentów, inscenizacja, prezentacja multimedialna).
Testy dydaktyczne (jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, wyboru tak/nie, typu prawda/fałsz, dopasowania, uzupełnień/z luką, mieszany).
K_U98
Kontrola ustna (odpowiedź ustna, studium sytuacji zawodowej).
Kontrola praktyczna (pokaz czynności, interpretacja sytuacji zawodowej, analiza dokumentów, inscenizacja, prezentacja multimedialna).
W zakresie kompetencji społecznych:
K_K05
Samoocena
K_K13
Obserwacja 360 stopni (nauczyciel, studenci)
Samoocena
Ocena grupy
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
1.Metody podające: wykład informacyjny.
2.Metody problemowe: wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; klasyczna metoda problemowa; metody aktywizujące (praca indywidualna i grupowa): metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne); seminarium; dyskusja dydaktyczna: związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, „burza mózgów”, panelowa.
3.Metody eksponujące: prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe i edukacyjne, multimedialne programy szkoleniowe, programy treningowe, interaktywne programy szkoleniowe na CD-ROM (Wytwórnia Filmów Szkoleniowych Synergia).
4.Metody programowane: z użyciem komputera, kamery.
5.Metody praktyczne: pokaz, seminarium.
Bilans punktów ECTS
Godziny kontaktowe:
Wykłady 10 godz.
Seminaria 10 godz.
Praca własna studenta:
Przygotowanie się do seminarium: 10 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz.
Razem obciążenie: 50 godz. = 2 ECTS (1 ECTS = 25- 30 godz.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: