Adresowana polityka zdrowotna
WOZ.OE-APZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
Wykłady: 1) Adresowana polityka zdrowotna – zakres przedmiotowy i podmiotowy 2) Finansowanie specyficznych potrzeb grup podatnych na ryzyka społeczne 3) Wskaźniki zdrowotne i metody ich analizy w odniesieniu do specyficznych potrzeb wrażliwych grup ludności (ubogich, starszych, niepełnosprawnych, imigrantów itp.)
Ćwiczenia: 1) Zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży i polityka zdrowotna wobec dzieci i młodzieży 2) Specyficzne potrzeby i problemy zdrowotne kobiet oraz regulacje i polityka zdrowotna adresowana do kobiet 3) Determinanty i rodzaje niepełnosprawności i specyficzne potrzeby zdrowotne osób z niepełnosprawnością; programy rehabilitacji medycznej, zawodowej i społecznej adresowane do osób niepełnosprawnych 4) Specyficzne potrzeby zdrowotne związane z procesem starzenia się i polityki zdrowotnej oraz promocji zdrowia adresowane do różnych grup osób starszych 5) Identyfikacja problemów współczesnych problemów migracyjnych; specyficzne potrzeby zdrowotne uchodźców i imigrantów 6) Problemy uzależnień – identyfikacja zjawiska oraz grup adresowanej polityki zdrowotnej a także przykładów podejmowanej interwencji
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
Przygotowanie studentów do podejmowania w systemie ochrony zdrowia różnych działań na rzecz różnych grup społecznych, w szczególności tzw. grup wrażliwych realizowanych.
Efekty kształcenia
Wiedza – student/ka:
1. definiuje politykę zdrowotną kierowaną do wrażliwych/ specyficznych grup ludności i wyjaśnia powody konieczności jej precyzyjnego adresowania
2. wyjaśnia problemy zdrowotne dzieci, młodzieży, kobiet, osób niepełnosprawnych i starszych, uchodźców
3. wyjaśnia podstawowe systemy wskaźników, przy pomocy których opisuje się i analizuje problemy zdrowotne głównych grup ludności, do których kierowana jest polityka zdrowotna
4. definiuje zasady finansowania stosowane w adresowanej polityce zdrowotnej
5. opisuje wyselekcjonowane programy zdrowotne i dobre praktyki międzynarodowe, krajowe i lokalne adresowane do wyselekcjonowanych grup ludności
Umiejętności – student/ka:
6. analizuje i ocenia sytuację zdrowotną głównych adresatów polityki zdrowotnej
7. analizuje, monitoruje i ocenia realizację programów zdrowotnych adresowanych do wybranych grup ludności
8. identyfikuje instytucje publiczne i niepubliczne oraz ocenia ich działania nakierowane na tzw. grupy wrażliwe
Kompetencje społeczne – student/ka:
9. rozumie trudności, słabości i odmienności ludzi i jest gotowy do niesienia pomocy, gdy jest potrzebna
10. interesuje się/ angażuje się w działania organizacji sprzyjających rozwojowi dzieci i młodzieży, równości kobiet i mężczyzn, integracji osób niepełnosprawnych oraz starszych
Efekty kształcenia dla modułu korespondują z następującymi efektami kształcenia dla programu:
w zakresie wiedzy: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W10, K_W15, K_W18, K_W21, K_W27, K_W29, K_W26, K_W30
w zakresie umiejętności: K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U10, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17, K_U20, K_U21, K_U23, K_U24
w zakresie kompetencji społecznych: K_K01, K_K02
Wymagania wstępne
wymagana wiedza z polityki społecznej i zdrowotnej
Forma i warunki zaliczenia
Forma zaliczenia modułu: egzamin pisemny
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
obecność oraz aktywność na wykładzie i ćwiczeniach; opuszczone zajęcia muszą być zaliczone u prowadzącego przed egzaminem, warunki zaliczenia określa osoba prowadząca opuszczone zajęcia
przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci prezentacji
Prezentacja oceniana jest pod względem:
kompletności (0-5 punktów),
prawidłowości struktury i treści (0-5 punktów)
Otrzymanie pozytywnej oceny jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 3 punktów w każdej z wymienionych powyżej kategorii.
Skala ocen:
• ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 6 punktów
• ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 6,5-7 punktów
• ocena dobra (4.0): student uzyskuje 7,5-8 punktów
• ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 8,5-9 punktów
• ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje 9,5-10 punktów
Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów.
Skala ocen:
• ocena dostateczna (3.0): student uzyskuje 60-67% punktów
• ocena plus dostateczny (3.5): student uzyskuje 68-75% punktów
• ocena dobra (4.0): student uzyskuje 76-83% punktów
• ocena plus dobry (4.5): student uzyskuje 84-90% punktów
• ocena bardzo dobra (5.0): student uzyskuje ponad 90% punktów
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
Efekty1-8: egzamin testowy oraz obserwacja studenta podczas pracy grupowej, prezentacja
Efekty 9-10:obserwacja studentów w czasie pracy i dyskusji na zajęciach, praca w grupie, prezentacja, case study
Metody dydaktyczne
• wykład konwersatoryjny
• ćwiczenia audytoryjne powiązane z analizą studiów przypadków
• dyskusja typu seminaryjnego
• praca w grupach
Bilans punktów ECTS
• uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 30 godz. – 1 ECTS
• przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz. – 1 ECTS
• zapoznanie się z lekturą podstawową oraz uzupełniającą w ramach samokształcenia oraz przygotowanie się do egzaminu: 30 godz. – 1 ECTS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: