Adaptowana aktywność fizyczna dla dorosłych
WOZ.FJ.AafdD
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
Wykłady 1. Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności osób dorosłych w Polsce i na świecie. 2. Problem klasyfikacji osób niepełnosprawnych. International Classification of Functioning (ICF). 3. Organizacje w Polsce promujące sporty osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia. 1. Dyscypliny sportowe Olimpiad osób dorosłych w Polsce i na świecie. 2.Edukacja oraz trening osób dorosłych niepełnosprawnych w różnych dyscyplinach sportowych. 3. Możliwości funkcjonalne osób dorosłych niepełnosprawnych w podziale na grupy
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
Cel kształcenia: Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy z pacjentem niepełnosprawnym i jego rodziną, w warunkach poza szpitalnych, w ramach propagowania aktywności fizycznej
i sportu; zaznajomienie studentów z ofertą sportu i rekreacji dla osób niepełnosprawnych.
Po zakończeniu zajęć student zna:
- międzynarodowe organizacje sportu osób niepełnosprawnych i ich wzajemne relacje;
- metody i zadania adaptowanej aktywności fizycznej;
- potrzeby (społeczne, psychologiczne, fizyczne) osób z niepełnosprawnością.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę dla kształtowania, podtrzymywania i przywracania utraconej lub obniżonej sprawności oraz wydolności osobom w różnym wieku
K_W11 zna i interpretuje podstawowe zasady postępowania
z dziedziny pedagogiki specjalnej w aspekcie pracy z osobą chorą i niepełnosprawną w różnym wieku
K_W16 rozumie styl życia oraz modele zachowań prozdrowotnych
i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka
Umiejętności:
K_U05 potrafi dobrać i zaplanować formę aktywności fizycznej adaptowanej w zależności od rodzaju niepełnosprawności
Kompetencje społeczne:
K_K02 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii, socjologii, etyki, kinezyterapii oraz fizjoterapii klinicznej w dysfunkcjach narządu ruchu.
Forma i warunki zaliczenia
Egzamin testowy - uzyskuje się na podstawie:
1. Obecności i aktywności na zajęciach
Spełnienie powyższego kryterium warunkuje przystąpienie do testu zaliczeniowego obejmującego tematykę seminariów oraz ćwiczeń.
Kryteria oceny końcowej:
91-100% - bdb
86-90% - +db
76-85% – db
71-75% - +dst
60-70% - dst
1-59% - ndst
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
W zakresie wiedzy
K_W07,K_W11,K_W16
Egzamin testowy
W zakresie umiejętności:
K_U05,K_U22 - Egzamin testowy
W zakresie kompetencji społecznych:
K_K02 - Obserwacja 360 stopni
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia w oparciu o prezentacje, połączone z dyskusjami. Uczestniczenie w imprezach sportowych osób niepełnosprawnych.
Bilans punktów ECTS
Uczestniczenie w zajęciach - 40 godzin
Przygotowanie się do zajęć - 20 godzin
Przygotowanie do uczestniczenia w prezentacji – 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin
90 godzin pracy studenta = 3 ECTS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: