Adaptive sport
WOZ.FJ.AS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 20/21Z:
Ćwiczenia teoretyczne 1. Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Ćwiczenia teoretyczne 2. Kwestia równouprawnienia w sporcie. Savoir-vivre. Problemy w klasyfikacji niepełnosprawnych. Ćwiczenia teoretyczne 3. Problem klasyfikacji osób niepełnosprawnych. International Classification of Functioning (ICF). Ćwiczenia teoretyczne 4. Organizacje w Polsce promujące sporty osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia teoretyczne 5. Organizacja sportowego wydarzenia dla osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia teoretyczne 6. Opis i dyscypliny zimowych igrzysk paraolimpijskich. Ćwiczenia teoretyczne 7. Opis i dyscypliny letnich igrzysk paraolimpijskich. Ćwiczenia teoretyczne 8. Sporty ekstremalne osób niepełnosprawnych. Ćwiczenia teoretyczne 9. Dyscypliny sportowe w praktyce Ćwiczenia teoretyczne 10. Edukacja oraz trening osób niepełnosprawnych w różnych dyscyplinach sportowych. Możliwości funkcjonalne osób niepełnosprawnych w podziale na grupy.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy z pacjentem niepełnosprawnym i jego rodziną, w warunkach poza szpitalnych, w ramach propagowania aktywności fizycznej i sportu; zaznajomienie studentów z ofertą sportu i rekreacji dla osób niepełnosprawnych.
Po zakończeniu zajęć student zna:
- międzynarodowe organizacje sportu osób niepełnosprawnych i ich wzajemne relacje;
- metody i zadania adaptowanej aktywności fizycznej;
- potrzeby (społeczne, psychologiczne, fizyczne) osób z niepełnosprawnością.
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.K_W07 posiada pogłębioną wiedzę dla kształtowania, podtrzymywania i przywracania utraconej lub obniżonej sprawności oraz wydolności osobom w różnym wieku
2.K_W11 zna i interpretuje podstawowe zasady postępowania z dziedziny pedagogiki specjalnej w aspekcie pracy z osobą chorą i niepełnosprawną w różnym wieku
3.K_W16 rozumie styl życia oraz modele zachowań prozdrowotnych
Umiejętności:
4.K_U05 potrafi dobrać i zaplanować formę aktywności fizycznej adaptowanej w zależności od rodzaju niepełnosprawności
5.K_U22 posiada umiejętności językowe w zakresie języka angielskiego zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka
Kompetencje społeczne:
6.K_K02 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii, socjologii, etyki, kinezyterapii oraz fizjoterapii klinicznej w dysfunkcjach narządu ruchu.
Forma i warunki zaliczenia
Egzamin ustny – każdy student otrzymuje 2 pytania.
Kryteria oceny egzaminu oraz oceny końcowej:
wymagana treść odpowiedzi na pytanie– 0-10 pkt
Używanie specjalistycznych pojęć – 0-2 pkt
Aktywność w trakcie dyskusji seminaryjnych (czynny udział) – 0-4 pkt
Ocena końcowa:
15-16 pkt - bdb
14 pkt - +db
12-13 pkt - db
11 pkt - + dst
8-10 pkt – dst
7-0 pkt – ndst
By być dopuszczonym do egzaminu student musi wziąć udział przynajmniej w 80% zajęć.
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów
W zakresie wiedzy:
Efekt 1-3 - Kontrola ustna – egzamin ustny
W zakresie umiejętności:
Efekt 4-5 - Kontrola ustna – egzamin ustny
W zakresie umiejętności społecznych:
Efekt 6 -obserwacja 360 stopni
Metody dydaktyczne
Seminaria w oparciu o prezentacje, połączone z dyskusjami. Uczestniczenie w imprezach sportowych osób niepełnosprawnych.
Bilans punktów ECTS
Uczestniczenie w zajęciach - 40 godzin
Przygotowanie się do zajęć -1 5 godzin
Przygotowanie do uczestniczenia w prezentacji –1 5 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
/90 godzin pracy studenta = 3 ECTS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: